Vi bruger cookies

Ved at benytte www.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.
Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Et nyt kapitel

Den nyt Fortælling er ikke et overstået kapitel - men det er på tide at skrive et nyt.

Vi er ikke, hvad vi har været.
 Landbrug & Fødevarer er ikke, hvad organisationen har været. Kendskabet er steget dramatisk. Der er vundet en række politiske slag, og strategien ”Vækst i balance” i kombination med en målrettet omdømmekampagne har sikret erhvervet mere indflydelse og taletid.

Hvor længe kan en fortælling være ny?
De seneste seks år har kommunikationen været den nye fortælling med ”Fremtiden er ikke så sort, som den har været” som omdrejningspunkt. Det har været overraskende - og derfor interessant.

Men ligesom der er grænser for, hvor længe en fortælling kan være ”ny” er der også en grænse for, hvor længe den kan vedblive at overraske og dermed interessere. At dele af erhvervet samtidig har haft svære tider, har gjort det svært at tale videre med samme omdrejningspunkt.

Vi har kort sagt brug for noget nyt. Uden at smide barnet ud med badevandet. Men hvad kan man tale om, når man har talt om fremtiden?

Følelsen af noget større.
Det er en grundlæggende præmis, at man ikke blot kan fyre budskaber af, der er i egen interesse. Ingen gider høre på pral om, hvor mange arbejdspladser og eksportmillioner, erhvervet står for. Ingen kommer til at elske landbruget og moderne fødevareproduktion på grund af rationelle argumenter.
Vi kan kun trænge igennem med en emotionel kommunikation. Men det kræver, at vi tør tale om noget større end os selv. Det kan vi også godt, hvis vi tør rette ryggen, og med en vis stolthed kvalificere os til diskussionen om, hvad vi skal leve af – og hvad vi skal leve for.

Landbrug & Fødevarer. Noget at leve af. Noget at leve for.
”Noget at leve af. Noget at leve for” er ikke blot et nyt omdrejningspunkt for vores samtale med omverdenen. Det er strategien ”Vækst i balance” oversat til kommunikation. Nøgleordet er balance - det handler om at give og om at tage. Om nutid og fremtid. Om råvarer og produktion. Om økologisk og økonomisk balance.

Noget at leve af.
Noget at leve af handler om, at erhvervet producerer mad. Men også om, at vi selv skal have mad på bordet. At vi ikke kan have en bæredygtig fødevareproduktion, hvis den ikke også er økonomisk bæredygtig for de virksomheder og landmænd, der skal arbejde i den.

Landbrug & Fødevarers medlemmer vil hverken drive rovdrift på miljøet, mishandle dyrene eller score kæmpefortjenester på samfundets bekostning. Vi vil blot gerne kunne leve af det arbejde, vi brænder for. Hvad der bringer os videre til den anden halvdel af vores sætning.

Noget at leve for.
Noget at leve for handler om en fremtid for erhvervet. Men også om en fremtid for Danmark.
Om hvordan vi som samfund tackler de store spørgsmål om miljø, energi, arbejdspladser og sammenhængskraft. Og om hvordan landmænd og fødevarevirksomheder brænder for det, de arbejder med

At være landmand er meget mere end et arbejde. Det er et liv. Et liv der omfatter både os selv og vores familie. Et liv der bygger på det, som de forudgående slægtsled har skabt, og som vi skal give videre til dem, der skal dyrke og leve af jorden efter os.

Vores kommunikation skal bidrage med viden og ressourcer til det fællesskab, som sektoren anerkender at være en del af.

Det handler om at være en visionær og aktiv deltager i debatten ud fra andre interesser end sine egne. Og måske vigtigst af alt, turde gå forrest i både ord og handlinger, når der skal findes en vej frem.

Landbrug & Fødevarer
Noget at leve af. Noget at leve for.