Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Restauranter, kantiner og hoteller får nu mulighed for tydeligt at vise, at de gør en aktiv indsats mod madspild. Det nye grønne refood-mærke ser ud som vist på billedet. (Foto: Daka Refood)

Nyt mærke for restauranters kamp mod madspild

Refood er en ny grøn certificering, der skal hjælpe restauranter med at reklamere for deres kamp mod madspild. Målet er 10.000 medlemmer inden 2020.

Kampen mod madspild har fået voksende opmærksomhed de senere år, og nu får restauranterne også en måde at skilte med deres kamp mod madspild.

Refood, hedder det grønne mærke, der bliver lanceret over hele Danmark den 25. juni, og som viser, at spisestedet bekæmper madspild, sorterer sit organiske affald og genanvender ressourcer til foder, gødning og biogas. Det skriver Landbrug & Fødevarers netmedie foodculture.dk.

- Vi oplever en stor interesse fra restauranter for at gøre en aktiv indsats imod madspild, men disse køkkener savner samtidig en måde at vise forbrugerne, hvad de rent faktisk gør. Derfor er vi en række partnere, der er gået sammen om denne nye ordning, siger Jean-Luc Frast, forretningsudviklingschef i Daka, der genanvender organiske biprodukter, og er en af partnerne bag det nye mærke.

Gratis for restauranter
Det er gratis for restauranterne at blive medlem af den nye ordning. Eneste krav er, at de vælger mindst tre initiativer fra en lang liste til at reducere deres madspild, og derudover har en ordning for at genanvende madaffald.

Herefter kan restauranten reklamere med mærket på sin hjemmeside, i nyhedsbreve og sætte det tydeligt i restauranten og på menukort.

Synlighed har manglet
Netop den synlighed har manglet mener forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad, der også er blandt partnerne bag det nye mærke.

- Jeg oplever, at flere og flere forbrugere de senere år har efterspurgt et certifikat, der tydeligt fortæller om restauranten eller kantinen gør en aktiv indsats for at mindske madspild, så det er et meget tiltrængt mærke, som jeg tror, vil blive meget populært hos danskerne, siger Selina Juul, stifter af Stop Spild Af Mad, til foodculture.dk.

Madspilds-mærke er penge på bundlinjen
Landbrug & Fødevarer forudser også, at mærket vil blive populært. Organisationen offentliggjorde i 2006 beregninger, der vurderede at danskerne smider mad ud for omtrent 16 mia. kr. om året, eller hvad der svarer til 10.000 kr. i snit for en familie med to voksne og to børn, og har siden kun oplevet stigende efterspørgsel i branchen efter at gøre noget aktivt mod madspild.

- Det er blevet en vigtig del af stort set alle køkkener at tænke i en mere miljørigtig fødevareproduktion. Både fordi forbrugerne efterspørger det, men også fordi restauranten kan spare penge på bundlinjen ved at gøre en aktiv indsats, siger Klaus Jørgensen, afdelingsleder for markedsanalyse i Landbrug & Fødevarer.

Scandic har allerede takket ja til Refood-mærke
Målet er ifølge partnerne bag at få 10.000 medlemmer inden 2020, og de første er allerede kommet til. Et af de steder, der allerede har sagt ja, er hotelkæden Scandic. Egentlig er mærket blot endnu et skridt på vejen imellem en lang række bæredygtige initiativer siden midt halvfemserne.

Certificeringen betyder ikke, at kæden lancerer nogle nye initiativer. Det er snarere en hjælp til at gøre det synligt for forbrugerne, hvad hotelkæden laver.

- Vi er den førende hotelkæde inden for bæredygtighed, og i den proces er det blevet en del af vores dna at fokusere på madspild. Derfor er mærket helt oplagt for os, for vi har en stor interesse i at forbrugerne kender til vores anstrengelser, siger Søren Faerber, Food & Beverage Direktør i Scandic, til foodculture.dk.

Om refood
Refood-mærket er en certificering til restauranter, hoteller, kantiner, storkøkkener og andre fødevareproducenter. Bag mærket står:

  • forbrugerbevægelsen Stop Spild af Mad
  • Forskerparken Agro Business Park
  • organisationen Landbrug & Fødevarer
  • fødevareløsningsleverandøren Unilever Food Solutions og
  • Daka Refood, der geneanvender madaffald

For at få det grønne refoodmærke forpligter køkkenet sig til at vælge 3 initiativer, der aktivt mindsker madspild, og at få en ordning for at genanvende madaffald. Blandt initiativerne, som restauranten kan vælge, er blandt andet:

  • Lav indkøbsstyring 
  • Brug resterne
  • Lav en madspildsrevision
  • Lav ikke for store portioner
  • Donér dine madvarer til gode formål

Målet er at få 10.000 medlemmer inden 2020

Læs mere om refood-mærket  

Seneste nyt fra lf.dk