Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Dyrevelfærdsmærket breder sig i supermarkederne

Efter et halvt år med det statslige dyrevelfærdsmærke, udvider ordningen nu til også at dække leverpostej, bacon og pølser i kølediskene.

Det statslige dyrevelfærdsmærke har siddet på fersk grisekød siden maj 2017. Nu udbredes mærket til også at dække bacon, leverpostej og pølser i kølediskene i de danske supermarkeder. Det skriver Miljø- og Fødevareministeriet i en pressemeddelelse.

Hos Landbrug & Fødevarer glæder de sig over, at statens dyrevelfærdsmærke – også kaldet hjertergrisen eller hjertemærket - breder sig til at gælde forarbejdet grisekød. Mærket gør det nemmere for forbrugerne at købe kød fra grise med endnu bedre dyrevelfærd, når frokosten og aftensmaden skal på bordet.

- Det her giver forbrugerne større gennemsigtighed, og jeg glæder mig over, at mærket er blevet taget så godt imod. Ved at vælge kød med dyrevelfærdsmærket er man med til at fremme dyrevelfærden for flest mulige grise - uden at produktion og arbejdspladser bliver afviklet i Danmark. Med mærket får forbrugerne altså større indflydelse på produktionen, siger Per Olsen, Veterinærpolitisk chef i Landbrug & Fødevarer.

Ifølge Landbrug & Fødevarer er det afgørende, at forbrugerne er med, når vi taler om dyrevelfærd i Danmark.

Otte ud af ti danskere er villige til at betale ekstra for dyrevelfærdsvenlige produkter, og for 9 pct. af befolkningen er dyrevelfærd vigtigere end alt andet når de køber grisekød. Flere produkter med dyrevelfærdsmærket vil forhåbentlig skabe endnu større gennemsigtig og fremme endnu bedre dyrevelfærd.

- Med det statslige dyrevelfærdsmærke kan landmænd og forbrugere hånd i hånd udvikle dyrevelfærden. Vi kan ikke køre et dansk sololøb med yderligere regulering uden at have forbrugerne med. Så vil vi se, at produktionen flytter til udlandet, fordi vores kød fravælges til fordel for billigere alternativer produceret i lande med et lavere niveau af dyrevelfærd. Det gavner hverken grisene eller danskerne, siger Per Olsen og fortsætter:

- Jeg vil lige understrege, at man altid kan have god samvittighed, når man køber dansk gris. Vi har i forvejen et højt niveau af dyrevelfærd i Danmark, og på en lang række områder går vi længere end EU-lovgivningen.

Mærket udgør allerede nu en stor del af det kød, som forbrugerne lægger i indkøbskurven. Danish Crown har meldt ud, at 25 pct. af deres ferske grisekød i de danske kølediske har hjerter på emballagen.

Dyrevelfærdsmærket er delt op i tre forskellige niveau med 1, 2 eller 3 hjerter. Jo flere hjerter desto bedre dyrevelfærd. Mærket er udviklet af Fødevarestyrelsen i sammen med en lang række interessenter: Dyreværnsorganisationernes Samarbejdsorganisation (DOSO), Den Danske Dyrlægeforening, Landbrug & Fødevarer, Danish Crown, Danske Slagtermestre og Dansk Supermarked, De Samvirkende Købmænd samt Lidl og Aldi.

Seneste nyt fra lf.dk