Foto: Colourbox

Åbent brev til Folketingets politikere om landbrugets rammevilkår

Martin Merrild og Karen Hækkerup har sendt et brev til folketingsmedlemmerne, hvor de understreger, at der er et stort, uudnyttet potentiale for vækst og arbejdspladser i landbruget og fødevaresektoren, som bremses af tyngende rammevilkår.

MF xxxxx
Parti
Christiansborg

Kære XXXXX XXXXX

Du har måske set i medierne, at en rapport om landbrugets rammevilkår udarbejdet af Copenhagen Business School aldrig kommer til at se dagens lys. CBS har selv vurderet, at rapporten ikke er god nok, til at den kan udgives. Desværre har debatten om rapportens uvildighed skygget for den vigtige debat, vi har brug for at tage om landbrugets rammevilkår.

Det er ærgerligt, at arbejdet med CBS-rapporten er endt, hvor det er. Det ændrer dog ikke ved, at vi har nogle udfordringer med rammevilkårene for dansk landbrug. Faktisk er det ganske vigtigt for os på vegne af hele landbrugserhvervet at slå fast, at vores rammevilkår trænger til at blive opdateret. Hos Landbrug & Fødevarer har vi længe beskæftiget os med emnet og vi vil intensivere arbejdet med at analysere landbrugets rammevilkår i 2017.

Der er dog allerede masser sager, som vi håber, du som folketingsmedlem vil kigge nøje på. Der er nemlig et stort uudnyttet potentiale i dansk landbrug og hele fødevaresektoren. Hvis vi fik rettet op på de vilkår, ville landbruget kunne skabe flere arbejdspladser og vi vil kunne bidrage endnu stærkere til vores fælles velfærd. Men det kræver at snuden bliver i sporet og at arbejdet fra 2016 med afskaffelse af PSO-afgiften fortsættes. Herunder har du et overblik over, hvad det koster for et landmandspar, før den første krone er tjent.

Rammevilkårenes pris på parrets ejendom

• PSO-afgift, bedrift (2016)    120.000 kr.
• PSO- følgeindustri    158.000 kr.
• Tarif på el    91.000 kr.
• Ejendomsskat (370 ha.)     155.000 kr.
• Miljøgodkendelser    54.000 kr.
• Kødkontrol på slagterier    73.000 kr.
• Fosforafgift    36.000 kr.
• Pesticidafgift    263.000 kr.
I alt før der er tjent én krone:     950.000 kr.

Martin Merrild
            Karen Hækkerup