Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

L&F og VisitDenmark: Vi skal sætte dansk madpotentiale på menuen

Regeringens Gastro-udspil er længe ventet. For dansk madkultur har et stort potentiale, og det skal vi i langt højere grad udnytte over for internationale forbrugere og turister, mener L&F og VisitDenmark.

Debatindlæg på Altinget.dk 25. januar 2018 

Af Mette Jasper Gammicchia og Anja Hartung Sfyrla, hhv. markedsudviklingschef, Landbrug & Fødevarer, og forretningsudviklingschef, VisitDenmark, begge medlemmer af Team Gastro

Til februar kommer Team Gastro med en række anbefalinger som input til regeringens Gastro 2025-udspil. Et udspil, der skal styrke dansk gastronomi for blandt andet at skabe bedre madvaner, styrke afsætningen af danske fødevarer og understøtte udviklingen af Danmark som en interessant turistdestination.

Regeringens initiativ er særdeles positivt – men også længe ventet.

For den internationale konkurrence er benhård, og Danmark har et stort potentiale som madland, som vil kunne indfries gennem en ambitiøs og samlet national indsats fra politisk side og et engageret medspil fra aktører, der har en interesse i at udvikle dansk gastronomi.

Dansk madkultur
Dansk madkultur har været gennem en fantastisk udvikling i de senere år, og Danmark har på denne baggrund fået meget positiv omtale i de internationale medier.

Alligevel står billedet af Danmark som en destination med gode madoplevelser ikke stærkt i udlandet. Faktisk er der flere, der forbinder Sverige med gode madoplevelser end Danmark. Det viser VisitDenmarks internationale image- og potentialeanalyse, som er gennemført blandt 9.000 forbrugere i Sverige, Norge, Tyskland, Holland, Storbritannien, Italien og Frankrig.

Fire ud af ti forbinder en ferie i Danmark med god mad og lokale specialiteter. Men der er flere, der sætter lighedstegn mellem Sverige og god mad. Særligt tyskerne, franskmændene og italienerne forbinder en ferie i Sverige med god mad. Kun nordmændene har et bedre indtryk af maden i Danmark.

Fremme af gastronomi
Men hvorfor står Sverige så meget stærkere end Danmark på netop dette område?

En af forklaringerne kan være, at Sverige var tidligt ude og arbejde med regional madkultur. Den svenske regering har også formuleret en vision om, at Sverige skal blive det nye madland i Europa. Visionen blev udmøntet i projektet ”Matlandet”, som i perioden 2010-2013 havde et budget på 160 millioner svenske kroner, hvor 37 millioner var øremærket til kommunikation. I 2017 blev der på ny afsat 40 millioner svenske kroner til international markedsføring og eksport af madoplevelser over en treårig periode.

Men Sverige er langt fra det eneste land med store ambitioner. I Spanien, Irland og Holland er der også initiativer til at fremme den nationale gastronomi i udlandet.

Samtidig oplever vi en stærkt stigende interesse for både indkøbere, forbrugere og turister, der har en enorm appetit på alt, hvad der handler om mad og fødevarer. At have en holdning til mad og fødevarer er blevet en del af at være moderne forbruger, og samtidig optager emner som madspild, fedme, bæredygtighed og spørgsmålet om at brødføde verdens befolkning den politiske dagsorden globalt set.

Men konkurrencen er hård, og der er mange lande om buddet. Der er derfor i høj grad brug for en dansk plan, der kan tage konkurrencen op, samle partnere og skabe en stærk position for Danmark.

Synergi at samarbejde
Igennem flere år har fødevarer og turisme arbejdet sammen ad hoc om presserejser og internationale fremstød, der fortæller en historie om danske fødevarer, kokke og Danmark som rejsemål.

Senest på eksportfremstødet med kronprinsparret i Stockholm i maj 2017, hvor fødevarer og turisme stod skulder ved skulder for at sætte spot på danske fødevarer og fødevareoplevelser i Danmark.

Blandt andet skabte en kokkeevent med Paul Cunningham og Mikkel Marschall fra dansk side og Niklas Ekstedt og Titti Qvarnström fra svensk side stor mediebevågenhed i de svenske medier. Det svenske marked er i øvrigt blandt top tre af udenlandske markeder for både dansk fødevareeksport og turisme.

Erfaringen er, at det giver synergi at samarbejde. God mad har stor betydning, når forbrugerne rejser – og samtidig kan forbrugerne få præferencer for danske produkter, når de har været i landet. Desuden skaber det omtale i de internationale medier, når et fremstød har gastronomi og fødevarer som tema, ligesom der er gode billeder i at fremhæve de lokale fødevarer på danske feriedestinationer.

En national handlingsplan for dansk gastronomi vil kunne samle og løfte det nuværende samarbejde. Ved at planlægge langsigtet og opbygge fælles platforme med en klar arbejdsdeling vil parterne kunne skabe en stærkere position af Danmark over for såvel internationale fødevareindkøbere som internationale forbrugere og turister.

Målet for en handlingsplan for gastronomi må ikke være at opfinde en masse nyt, men at tage udgangspunkt i de styrker, Danmark allerede har, og accelerere den positive udvikling, som er i fuld gang. Så flere får glæde af bedre dansk mad og danske fødevarer – både herhjemme og i udlandet.

Læs mere om Team Gastro og regeringens Gastro 2025-udspil her.

Seneste nyt fra lf.dk