Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Sommerstatus på Åbent Landbrug

Besøgsrunden sammen med foreningskontaktpersonerne hos årets Åbent Landbrug-værter er næsten færdiggjort. Alle involverede er meget opsatte på at skabe et spændende Åbent Landbrug på alle gårdene.

Der er 63 værter til Åbent Landbrug i år.

Vi har opnået en rigtig god geografisk spredning, herunder også flere værter tæt på de større byer. Og vi har en fin repræsentation af de forskellige produktionsgrene.

  • 40 med mælkeproduktion
  • 10 med grise
  • 5 med mink
  • 5 med kødkvæg/slagtekalve

Herudover er der værter med planteproduktion, frugt- og grøntsager, kyllinger og æg. Nogle værter repræsenterer flere produktionsgrene og 5 af værterne har gårdbutikker som en del af produktionen, og som noget nyt har vi 3 godser med.

Vi arbejder på at få relevante ministre på besøg, at få partiledere ud på gårde forskellige steder i landet, og vi inviterer landbrugsordførerne fra alle partier ud til gårde i deres valgkredse.

Vi gennemførte i 2016 en gæsteevaluering (gentages i år). De mange publikumssvar fra 2016 er meget positive - Åbent Landbrug er en rigtig god dag for danskerne og landbruget høster stor anerkendelse blandt de besøgende for at slå dørene op og invitere indenfor.

I 2016 deltog 44 pct. af gæsterne i Åbent Landbrug for første gang, hvilket bekræfter, at vi får nye danskere inden for hvert år. Facebook er den mest effektive kanal i rekrutteringen af gæsterne. Facebook er desuden kanalen, hvor vi også kommer i dialog med de mange interesserede, som ikke deltager på dagen til Åbent Landbrug. Vi nåede i 2016 mere end 400.000 danskere med vores opslag.

Som i 2016 bruger vi en del krudt på at sikre gæsterne en rigtig god oplevelse – god information og masser af dialog, gode aktiviteter med en god fordeling og et godt flow rundt på gården, synlige værter og medhjælpere, personlig velkomst osv. osv.

At se dyr og maskiner er det helt store trækplaster for børnefamilierne. Men evalueringen viste også, at der er basis for at nå de voksne endnu mere med aktiviteter, der viser hverdagen og produktionen. Det er mødet med landmanden og landbruget i sig selv, der er omdrejningspunktet for dem – de vil gerne vil vises rundt, vide mere om fodring, se malkningen, høre om markbrug og natur via en gåtur/køretur i marken eller skoven. Vi har i år ekstra fokus på dialogen mellem værterne/hjælperne og de voksne gæster. 

Jan Morre Christensen

Indhold

Seneste nyt fra lf.dk