Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Lav fart og venstresving er skyld i traktorulykker

Havarikommissionen har dybdeanalyseret 25 trafikulykker med traktorer, gyllespredere, mejetærskere o.l. Analysen viser, at lav fart, venstresving og dårlig afmærkning af traktorens bredde oftest er årsag til ulykker.

Havarikommissionen har torsdag den 28. september offentliggjort en rapport om ulykker med traktorer og motorredskaber. I rapporten kommer de med anbefalinger til, hvordan trafiksikkerheden kan forbedres.

Undersøgelsen fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker har dybdeanalyseret 25 trafikulykker med traktorer, gyllespredere, mejetærskere o.l.

Ulykker med traktorer og motorredskaber udgør knap 2 pct. af alle personskadeulykker i trafikken, men andelen af dræbte er næsten dobbelt så stor i forhold til andelen af dræbte i andre personskadeulykker.

Analysen viser bl.a. at traktorernes lave fart og venstresving overrasker bilisterne, og at traktorer og modparter overordnet deler ansvaret i mellem sig.
Traktorulykker sker bl.a., fordi det er svært for bilisterne at aflæse traktorers hastighed, bredde, og at de har til hensigt at svinge til venstre. Det skyldes dårlig afmærkning og manglende eller for sen tegngivning.

To gennemgående fejl
Venstresving tegner sig for en del af ulykkerne, hvilket er et genkendeligt billede. Til gengæld har analysen givet viden om, hvad der bl.a. kan forbedres i forbindelse med venstresving. To gennemgående mønstre var nemlig:

  1. at maskinførerne orienterer sig, men at de faktisk gør det for tidligt og ikke umiddelbart før venstresvinget foretages.
  2. at der ikke blinkes til venstre tidligt nok.

Der er også en del ulykke med kollisioner ved kørsel ligeud. Her er det ofte fart og modpartens tolkning af landbrugsmaskinen, der er en udfordring. 

Undersøgelsens anbefalinger retter sig både mod maskinførere, tekniske forhold for maskinerne og modpartner.

Helt konkret anbefaler Havarikommissionen, at der blinkes til venstre 100 m før, der drejes, og at maskinførere orienterer sig en ekstra gang lige før svinget foretages.

For modparternes vedkommende er der anbefalinger vedrørende fart og automatiske bremsesystemer, ligesom kommissionen kommer med nogle tekniske anbefalinger til maskinerne, som kan forbedre synlighed.

Godt med mere konkret viden
Landbrug & Fødevarer glæder sig over, at der nu er kommet mere viden på området, så fremtidige indsatser kan målrettes.

Øvrige konklusioner og anbefalinger kan findes i Havarikommissionens udgivelser:

Rapport: Traktorulykker 2017

Pixi-version: Traktorulykker - Hovedbudskaber

Pressemeddelelse fra Havarikommissionen

Kathrine Blæsbjerg Sørensen

Indhold

Seneste nyt fra lf.dk