L&F indrykker åbent brev i Berlingske

Onsdag den 29. november har Landbrug & Fødevarer indrykket en annonce i Berlingske. Annoncen er et åbent brev, der tjener som svar på Berlingskes dækning af fødevare- og landbrugspakken de seneste dage.

Fagfolk på tværs af koncernen har brugt tid på at gennemtrævle den analyse, som Danmarks Naturfredningsforening har købt og betalt.

Der er masser at komme efter. Derfor indrykker vi annoncen på dagen, hvor miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen er i samråd om selv samme sag.

Teksten i det åbne brev kan du læse herunder:

Åbent brev

I søndags bragte Berlingske endnu et angreb på landbrugspakken.

Denne gang handlede artiklerne om en analyse købt af Danmarks Naturfredningsforening og påstanden var, at Landbrugspakken er vedtaget på baggrund af forkerte beregninger.

Men analysen har blandt andet disse store mangler:

1. For det første er et af fundamenterne i analysen en række forsøg, hvoraf de 80 procent er i marker med majs. Det er en kendt sag, at kvælstofudledningen fra majsmarker er højere, end ved en række andre afgrøder. Problemet er, at der ikke er majs på 80 procent af de danske marker, men kun på syv procent. Derfor overvurderer Danmarks Naturfredningsforenings analyse kraftigt, hvad der udledes på landsplan.
  2. For det andet overser analysen helt kravene til landmændene om at bruge kvælstofopsamlende efterafgrøder. Og dermed overvurderes udledningseffekten af landbrugspakken.
  3. For det tredje har landbruget slet ikke brugt den gødning, der blev givet lov til. Allerede ved landbrugspakkens tilblivelse slog vi fast, at ikke alle landmænd ville få brug for hele den tildelte mængde kvælstof, for vi ønsker kun at bruge akkurat så meget kvælstof, som planterne har brug for.

Man kan få det indtryk, at landbrugspakken er ensbetydende med, at landbruget nu har carte blanche til at forurene og ødelægge dansk natur og miljø. Men det er nu ingenlunde tilfældet. Heldigvis.

Pakken rummer en lang række miljøtiltag, der skal sikre, at udledningen af kvælstof samlet set bliver reduceret i de kommende år. Vådområder. Minivådområder. Alt sammen initiativer, der skal sikre, at vi får opsamlet meget af det kvælstof, som ikke er blevet optaget af planterne på marken.

I landbruget er vi glade for pakken. For til trods for, at den megen regn har været hård ved høsten nogle steder i landet, så har vi samlet set været tæt på rekord, fordi vi har fået nye muligheder for at bruge mere gødning.

I landbruget vil vi gerne have, at tingene skal gå hånd-i-hånd. Og derfor glæder vi os også over, at de seneste data for kvælstofudledning viser faldende udledning. Vi skal naturligvis holde skarpt øje med om kvælstofudledningen udvikler sig som forudset med landbrugspakken – og det vil vi gøre. Men indtil videre glæder vi os over, at alt tyder på, at landbrugspakken er den ønskede win-win for både miljøet og landbruget.

Annoncen med det åbne brev kan ses her.

Søren Andersen

Indhold