Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Agro Food Park styrker fødevarevirksomheders udvikling

Når virksomheder og start-ups bor sammen, så har det en positiv indflydelse på deres udvikling. Det viser ny analyse fra Agro Food Park, der huser 80 virksomheder og start-ups inden for fødevareklyngen.

Udvikling af nye produkter, nye salgsmuligheder og nye samarbejdspartnere. Det er bare noget af det, som de 80 iværksættere og virksomheder der bor i Agro Food Park i Skejby deler.

Agro Food Park, der blev etableret i 2009, er godt på vej mod målsætningen om at blive det førende innovations- og vækstcenter for fødevarer i Danmark.

I maj åbnede Arlas nye globale innovationscenter i Agro Food Park, og lige før påske var det Aarhus Universitet, der havde første spadestik til de nye bygninger, der skal huse Institut for Fødevarer.

I en ny undersøgelse vurderer 90 procent, at placeringen i Agro Food Park i enten høj grad, nogen grad eller beskeden grad har haft positiv indflydelse på udviklingen.

Det glæder Anne-Marie Hansen, der er direktør i Agro Food Park.

- Undersøgelsen viser, at det har en positiv indvirkning på virksomhedernes udvikling og bundlinje, når de bliver en del af et specialiseret vidensmiljø, som for eksempel landbrug, fødevarer og sundhed. Her er der virkelig muligheder for at udveksle viden og på den måde bygge hinanden op, siger hun.

Konkret viser undersøgelsen, at næsten 80 procent af virksomhederne har introduceret nye produkter eller ydelser på markedet i 2017, heraf har tre ud af fire introduceret mindst to nye produkter eller ydelser. Og forventningen til 2018 ligger mindst på niveau med 2017.

En af årsagerne til væksten er, ifølge Anne-Marie Hansen, at der er så meget interaktion mellem beboerne, og at det giver en gevinst.

- Vi tror på, at åben innovation og samarbejde styrker virksomheders vækst. Det er hele tanken bag Agro Food Park. Og den nye beboerundersøgelse viser, at den tanke i høj grad fungerer i virkeligheden, siger hun.

Undersøgelsen viser desuden, at næsten 90 procent har konkrete projekt- eller forretningssamarbejder med andre i Agro Food Park, og 20 procent har mere end fem samarbejder.

Et estimat er, at der i 2017 var omkring 200 samarbejder på kryds og tværs i Agro Food Park.

Indhold

Anne-Marie Hansen

Seneste nyt fra lf.dk