Vi bruger cookies

Ved at benytte www.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.
Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Lokalt er det nye sort

Det lokale hitter. Lige fra det nye nordiske køkken, der har gjort Danmark til en gastronomisk supermagt, over regional madkultur, gårdbutikker og madfællesskaber, til supermarkeder der sælger kartofler og jordbær fra lokale producenter.

Der er fokus på lokale fødevarer. Lige fra den ypperste gastronomi til hverdagsmaden hjemme hos os selv.

Det nye nordiske køkken
En ny generation af ambitiøse kokke har sat nye gastronomiske standarder med det nordiske køkken, der grundlæggende går ud på at lave mad med råvarer, der naturligt findes i Norden. De har genopfundet nordiske råvarer og begrebet nordisk terroir. Den nye gastronomiske bevidsthed har understøttet en helt rad af stjernebestrøede toprestauranter i Danmark og de øvrige nordiske lande, med Noma som det internationalt bedst kendte eksempel. 

Tendenserne i det nye nordiske køkken, hvor kokkene kun bruger de allerbedste lokale råvarer, har også haft effekt på den bredere fødevareproduktion, hvor udbuddet af high-end produkter er øget i alle kategorier: mejeriprodukter, kød, fisk, frugt og grøntsager. Samtidig har det også været med til at stimulere interessen for de lokale fødevarer. 

 
   
 
   
 

Regionale madvarer
Lokalt dyrkede og producerede madvarer, specialprodukter og produkter fra lokale iværksættere og ildsjæle har fået et vældigt opsving.

Den gode historie, det gode håndværk, det unikke og det eksklusive er med til at drive interessen for regionale madvarer.

Et eksempel er Bornholm, der var med på trenden fra starten, og har brandet sig stærkt på regional madkultur med et bredt sortiment af fødevarer, lige fra øl, rapsolie, pasta, mel, ost, kiks, sennep og saft til kød, pølser, honning, vin, spiritus, bolsjer, chokolade, karameller og is.

Stort set alle egne af Danmark har i dag et mærke og en strategi for markedsføringen af madvarer fra netop deres region. Læs mere på bl.a. www.smagenafdanmark.dk

En skov af gårdbutikker
Over en årrække er en skov af gårdbutikker vokset frem med egenproducerede madvarer. Her kan forbrugerne købe sæsonens friske varer og ofte også forskellige produkter af gårdens råvarer.

Læs mere på bl.a. Voresmad.dk.  

Nogle gange går trafikken også den anden vej. Mange byer afholder Farmers Market, hvor omegnens landmænd og gårdbutikker tager til byen og faldbyder deres varer.

En del gårdbutikker har desuden online salg, hvor de leverer lokale varer hjem til forbrugerne. I lidt større regi tilbyder Årstiderne og andre leverandører måltidskasser typisk med en væsentlig andel lokale råvarer.

Fødevarefællesskaber
Fødevarefællesskaberne breder sig, hvor folk går sammen i indkøbsforeninger der indkøber lokale fødevarer til medlemmerne – typisk med fokus på økologi, sæson og bæredygtighed. Da der ikke er fordyrende mellemled og da fødevarefællesskaberne ofte baserer sig på at medlemmerne deltager i det praktiske arbejde med at hente og pakke varerne, kan prisen holdes nede på et lavere niveau end ellers.

Lokale varer i lokale supermarkeder
Flere supermarkedskæder tager aktivt lokale fødevarer ind i sortimentet i de lokale butikker. Det gælder blandt andet Coop, der i sit Madmanifest har som ét af målene at tilbyde flere lokale varer i sine butikker, og Dansk Supermarked med Føtex’ Go Local.

Læs også tema om Lokale Fødevarer på foodcultuture.dk

Læs analyse fra L&F: Danskerne vil have mere lokalt produceret økologi