Vi bruger cookies

Ved at benytte www.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.
Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Befolkning, adfærd og samfund

Analyser vedrørende danskernes handlemønstre og adfærd og disses betydning for samfundet.

05. jan 2017
Danskerne beskriver deres mad og drikke som både sund og usund og vil gerne leve sundere. Men samtidig er der delte meninger om, hvilke fødevarer, der bidrager til en sund livsstil og hvilke, der ikke gør.
16. dec 2016
Landbrug og Fødevarer har spurgt til danskernes kendskab til og holdning til underernæring som sundhedsudfordring i Danmark. 64 pct. svarer, at de ikke kender til underernæring som sundhedsudfordring i Danmark og 16 pct. svarer ’ved ikke’. Blot 20 pct. svarer, at de kender til det.
16. jun 2016
Hvad er danskernes holdning til naturen? Hvad er det bedste ved naturen, hvordan bruges den – og hvor ofte? Det har Landbrug & Fødevarer spurgt danskerne om i 2013 og igen i maj 2016.
15. jun 2016
Hvad er danskernes holdning til naturen? Hvad er det bedste ved naturen, hvordan bruges den – og hvor ofte? Det har Landbrug & Fødevarer spurgt danskerne om i 2013 og igen i maj 2016.
22. apr 2016
De forbrugertrends og tendenser, som Landbrug & Fødevarer har peget på vil gøre sig gældende i 2016 og fremefter viser tilbage til en række makro-trends inden for livsstil, der gør sig gældende i Danmark anno 2016. Disse er med til at forme danskernes adfærd og holdninger til de produkter, der købes og konsumeres.
17. dec 2015
15 pct. vil bruge færre penge på julen i år end sidste år, 11 pct. vil bruge flere. 14 pct. fra husstande med mindst et barn vil bruge flere penge på julegaver mod 9 pct. i husstande uden børn. Region Nordjylland er den eneste region, hvor flere vil bruge flere end færre penge på julegaver i år end sidste år.
08. dec 2015
16 pct. handler ind til julen i Tyskland, 2 pct. i Sverige og 2 pct. i både Tyskland og Sverige. I Region Syddanmark er det hele 31 pct. der handler ind til julen i Tyskland. Slik, øl og sodavand er de mest populære varer at købe i Tyskland.
26. okt 2015
En ny analyse fra Landbrug & Fødevarer viser, at det der kan få flere danskere til at købe flere økologiske fødevarer først og fremmest er prisen, men hver fjerde efterspørger flere lokalt producerede økologiske fødevarer. Danskerne vælger i stigende grad at købe økologisk frugt og grønt.
08. dec 2014
At julen koster penge, er en opfattelse mange kan nikke genkendende til. Landbrug & Fødevarer har derfor undersøgt danskernes forventninger til julebudgettet 2014. I undersøgelsen er der ligeledes spurgt til danskernes brug af grænse- og nethandel i forbindelse med årets juleindkøb.
04. jul 2014
Landbrug & Fødevarer har undersøgt danskernes forbrug af og holdning til økologiske fødevarer. Overordnet set er vi glade for økologi, og langt størstedelen af os køber i større eller mindre grad økologiske fødevarer. Andelen af danskere, som aldrig køber økologiske fødevarer, er næsten halveret siden sidste år.
04. jun 2014
Danskerne ønsker generelt mere viden og bedre oplysning om fordele og ulemper ved GMO viser denne undersøgelse fra L&F. Samtidigt viser den, at den mandlige del af befolkningen er mest afklarede og mest positive overfor brugen af GMO, sammenlignet med den kvindelige del af befolkningen.
19. maj 2014
Europa-Kommissionens seneste undersøgelse af EU-befolkningernes holdning til landbrug og landbrugspolitikken i EU viser bl.a., at der er stor enighed om landbrugets betydning for yderområderne og fødevareforsyningen. Danskerne lægger især vægt på landbrugets ansvar for at sikre miljø og dyrevelfærd.
25. apr 2014
Fødevareklyngen i Danmark er et stort erhverv, der producerer langt mere mad, end vi kan spise i Danmark. Europa-Kommissionen har i 2012 undersøgt de europæiske befolkningers holdninger til spørgsmål om fødevareproduktionen i EU. Ca. 43 pct. af EU-borgene er bekymrede for, om der produceres nok fødevarer til at imødekomme behovet i deres hjemland – det samme gælder for 11 pct. af danskerne. og flertallet af EU-borgerne er bekymrede for tilstrækkeligheden af fødevareproduktionen i verden
07. apr 2014
En undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer af danskernes syn på deres nuværende beskæftigelsessituation viser, at mange oplever stilstand i beskæftigelsesmulighederne. Dog har især de unge et positivt syn på deres beskæftigelsessituation, men oplever snarere arbejde som en byrde end en glæde. De arbejdsløse unge er desuden mindre parate til at tage et job i landbruget eller fødevareindustrien.
13. mar 2014
Landbrug & Fødevarer har spurgt danskerne, hvor meget dyrevelfærd betyder for dem, når de køber forskellige typer af animalske produkter.
04. mar 2014
Landbrug & Fødevarer har spurgt danskerne, hvad de lægger mest vægt på, når de køber mejeriprodukter. Økologi, pris og friskhed er de faktorer, som flest nævner. Mange lægger imidlertid også vægt på, at produktet er dansk og om det er sundt.
08. jan 2014
Friskhed er vigtigst for næsten halvdelen af danskerne, når de skal vælge mellem de forskellige frugter og grøntsager på hylderne i supermarkedet. Men for 28 pct. af danskerne er det røde ø eller det røde danske flag vigtigst, når de fortager deres valg i frugt- og grøntafdelingen.
06. jan 2014
En undersøgelse af danskernes forbrug af og holdninger til køb af æg viser en stigning i antallet af danskere, der mener, at økologi er den vigtigste parameter, når de køber æg.
18. dec 2013
Prisen er stadig den vigtigste parameter, når danskerne vælger fødevarer, men den betyder mindre, end den har gjort. I stedet lægger danskerne mere vægt på, at fødevaren er dansk og på økologi og dyrevelfærd. Undersøgelen viser imidlertid også, at der er stor forskel på, hvad danskerne prioriterer.
26. nov 2013
Danskerne holder fast i traditioner, når det kommer til julemenuen. Anden er den mest populære spise juleaften, efterfulgt af flæskestegen. Det er særligt på Sjælland og I Region Nordjylland, at flæskestegen kommer på bordet juleaften.
14. nov 2013
Omkring 35 pct. af danskerne køber fødevarer på internettet, mens 65 pct. aldrig har prøvet det. I 2011 var det blot 19 pct. af danskerne der købte fødevarer på internettet. Af dem der i dag køber fødevarer på internettet, foretager 30 pct. indkøb hver uge, mens 8 pct. køber fødevarer nogle gange om måneden.
01. nov 2013
Landbrug & Fødevarer har spurgt danskerne om deres holdning til den danske natur. Danskerne bruger generelt naturen ofte. De bruger den, helst til at kigge på eller til at dyrke motion. Det bedste ved den danske natur er ifølge undersøgelsen kysterne og skovene.
04. sep 2013
En undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer viser, at danskernes foretrukne drikkevarer udover vand, er kaffe og mælk. Således drikker mere end hver anden dansker vand til deres måltider og mere end hver femte drikker kaffe eller mælk. Når det kommer til indtagelsen af mælk er det børnefamilierne, som fører an.
11. jun 2013
Om 30 år er der 9 mia. mennesker på jorden. Det vil lægge et stort pres på jorden og dens ressourcer. Når danskerne bliver spurgt, hvad de ser som den største udfordring frem mod 2050, svarer flest imidlertid klima, mens langt færre anser at brødføde verdens befolkning som blandt de største udfordringer.
04. jun 2013
En undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer viser, at mange danskere er bekymrede for at miste deres arbejde. Hver femte er således i høj eller meget høj grad bekymrede for at miste jobbet. Mange mener ikke, at de har mulighed for at finde et job, der matcher deres kompetencer i deres nærområde. Dette problem er størst i Udkantsdanmark.
06. maj 2013
90 pct. af danskerne køber i større eller mindre grad økologiske fødevarer. Mælk, yoghurt, grøntsager og æg er de fødevarer, der oftest købes økologisk. Hvor kvinderne går op i dyrevelfærden, går mændene mere op i, at økologi er sundere.
09. apr 2013
En undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer viser, at danskerne generelt er glade for økologiske fødevarer: 90 pct. af de adspurgte svarer, at de i større eller mindre grad køber økologiske fødevarer. Undersøgelsen tegner et nyt og mere nuanceret billede af de økologiske forbrugere, især mændene: 39 pct. af de offentligt ansatte mænd svarer, at de altid eller ofte køber økologiske fødevarer, mens det tilsvarende tal for de privatansatte mænd er 29 pct.
25. jan 2013
Flere jyder end sjællændere prioriterer danske fødevarer, når de køber ind. At oksekødet er dansk produceret er vigtigst for dobbelt så mange i Region Midtjylland i forhold til i Region Hovedstaden. Dansk produktion er højeste prioritet for mere end 20 pct. af danskerne i Region Nordjylland og Region Midtjylland, når de vælger svinekød. Til gengæld prioriterer københavnerne økologiske mejeriprodukter. Mejeriprodukter er den varer, som danskerne helst ser, er økologisk.
03. jan 2013
I 2012 købte de fleste forbrugere mellem 11-15 æg i løbet af en 14 dages periode. Pris og økologi er det, der betyder mest for danskernes valg, når de køber æg. Forbrugerne forbinder mest æg med udsagnene ’Forhøjet kolesterol’ og ’sundhed’.
02. jan 2013
Danskernes vægter friskhed højest, når de vælger grøntsager. Det er markant anderledes, end når de vælger andre fødevarer, hvor prisen spiller den største rolle. For de laveste indkomster spiller prisen dog i stigende grad en vigtig rolle, når der vælges frugt og grønt.
19. dec 2012
I 2012 blev forbrugernes fokus på prisen for fødevarer skærpet betydeligt. Den øgede prisbevidsthed er sket på bekostning af lavere prioritering af især sundhed. Andelen, der prioriterer pris højest ved indkøb, er steget med mellem 14 og 39 pct. afhængig af varegruppe, mens andelen, der prioriterer sundhed, er faldet med helt op til 23 pct., afhængig af varegruppe.
06. dec 2012
I 2012 serveres der and til 72 pct. af de danske julemiddage. Til 50 pct. af julemiddagene serveres der både and og flæskesteg. Der spises flæskesteg i 61 pct. af hjemmene mod kun 43 pct. i 2011. I 20 pct. af de danske husstande bliver der købt ind til julen i grænsehandlen.

Problemer med at downloade?