Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Unge farer vild når de skal lave mad med gris

Især yngre forbrugere er ifølge en undersøgelse usikre på, hvilke retter de kan lave ud af helt almindelige svinekøds-udskæringer. Det er et problem, vi skal tage alvorligt.

De unge forbrugere er mere forvirrede, end man umiddelbart skulle tro.

Mange unge er ikke klar over hvilken udskæring, der er bedst til at lave flæskesteg og generelt har de unge ikke en stor forståelse for kød, og dermed hvilke retter man kan lave med svinekød i det hele taget.

Det viser en kvalitativ undersøgelse som Landbrug & Fødevarer har lavet, hvor en række interviews afslører, at det især er alderen, der har betydning for, hvor meget forbrugerne ved om kød. Jo yngre, jo mindre kendskab har personen generelt til svinekød.

Svært ved at vurdere høj og lav kvalitet
Det betyder også at særligt de unge under 30 år har svært ved at vurdere høj og lav kvalitet, når det kommer til udskæringerne og de har svært ved at tilberede helt traditionelle retter.

Hvorfor skal vi så gå op i det? kunne man spørge sig selv. Er det ikke bare fordi de unge går op i andre kødtyper som kalve og oksekød eller fordi deres viden ikke konkret er fokuseret på netop svinekød?

Måske, men vi har igennem adskillige forskellige analyser – også på tværs af kødtyper – registreret, at der er et enormt behov for en højere grad af maddannelse og en efterspørgsel efter madviden blandt de unge, som i mange sammenhænge virkelig ønsker at vide mere om mad. Både fordi det letter deres hverdag, men også fordi der er status i at gå op i mad blandt de unge.

Flere nye projekter tager hånd om sagen
Forældre har – muligvis igennem pres fra mediernes omtaler – fået fokus på at tage børn med i køkkenet, de danske madskoler har i år igen sat rekord i antallet af oprettede skoler, som nu er oppe på over 150 på landsplan, og adskillige projekter landet over fokuserer på at give unge i gymnasiealderen eller på kollegier mod på at lave mad sammen og udbygge deres viden. Tag eksempelvis det nye 3-årige projekt Foodmaker i Aarhus, der netop fokuserer på det.

Nostalgi på den fede måde
Endnu en grund til at tage undersøgelsen om svinekød alvorligt er, at der er en lang række værdier forbundet med svinekød.

Forbrugerne føler først og fremmest, at svinekød er tæt forankret med den danske madkultur og de mere traditionelle retter. Jul, tradition, barndommen og det velkendte, giver forbrugerne tryghed og en følelse af kontinuitet på tværs af generationerne.

Derudover oplever de også, at svinekød er særligt velegnet til familier og til hverdage. Nogle synes det smager skønt, mens andre synes svinekød er kedeligt, men det hænger tæt sammen med, hvor erfaren man er med at tilberede kødet.

Emballagen vil kunne vejlede forbrugeren
Undersøgelsen konkluderer, at forbrugerne har behov for mere viden om kød generelt, så de forstår, hvad en kødudskæring er, og hvor den kommer fra.

Måske er løsningen at informere bedre på emballagerne - der er i hvert fald flere forbrugere, der efterspørger at emballagen i højere grad fremhæver, hvor på grisen kødet kommer fra.

Piktogram kan hjælpe
Det kunne eksempelvis være via et piktogram af en gris, hvor der tydeligt er markeret, hvor udskæringen sidder. Flere svarer også at informationer om, hvor lang tid retten tager at tilberede og inspiration til retter på pakken, vil hjælpe dem med at få et større indblik i svinekødet.

Et eksempel er at skrive udtryk som ”velegnet til grill” på kødet, da det lige præcis er denne type hurtige, korte inspirationer, der kan hjælpe dem videre i beslutningsprocessen om, hvilken aftensmad de skal lave.

Grundlæggende handler det dog om at sætte fokus på glæden ved at lave mad. Og her spiller svinekød en væsentlig rolle.

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Landbrug & Fødevarer. Der blev gennemført to fokusgrupper med forbrugere af svinekød i alderen 20-40 år. Fokusgrupperne blev gennemført i Århus i april 2015. Det var et krav at deltagerne var delvist ansvarlige for dagligvareindkøb. Fokusgrupperne kom blandt andet ind på disse temaer:

  • Kendskab til og brug af fersk kød
  • Hvordan de oplever sortimentet af svinekød
  • Barrierer og drivere for at bruge svinekød

Eksempelvis så deltagerne en mørbrad både med og uden bimørbrad, hvortil en deltager udtaler: ”Jeg aner ikke, hvad det er, jeg tænker da bare, jeg skal da have den der med.”

En udskæring af nakkefilet blev også vist til deltagerne, hvor en deltager udtaler: ”Jeg tænker, at det med nakke betyder, at det er lidt sejt i kødet.”

Seneste nyt fra lf.dk