Vi bruger cookies

Ved at benytte www.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.
Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Økologiske mærker

Der er flere mærker, som markerer økologi på produkterne. Ud over det røde danske Ø-mærke er der et EU-mærke. Restauranter og storkøkkener kan vise deres økologiske profil med det økologiske spisemærke.

Det røde danske Ø-mærke
I Danmark kendes økologiske varer let på det røde Ø-mærke. Ø-mærket fortæller, at det er de danske myndigheder, der fører kontrol med de gårde og virksomheder, der producerer, forarbejder, pakker eller mærker varerne i Danmark. Varer fra udlandet kan også have det røde Ø-mærke, hvis den seneste forarbejdning eller ompakning er sket under den danske økologikontrol.

Ø-mærket kan også sættes på visse økologiske nonfood produkter, som for eksempel græsfrø eller hunde- og kattemad, når de er produceret under økologikontrol i Danmark.

Det er frivilligt at anvende Ø-mærket, så nogle gange vil man kunne se økologiske varer mærket med et udenlandsk mærke.

Uanset de anvendte mærker, skal økologiske fødevarer som minimum overholde EU’s økologiregler.

EU Økologi-logo
EU har også et økologi-logo. Det er dokumentation for, at varen er produceret i overensstemmelse med EU's økologi-regler. Forbrugere, som køber produkter med EU's økologimærke, kan være sikre på at:

  • mindst 95 pct. af produktets ingredienser af landbrugsoprindelse er økologiske
  • produktet lever op til de officielle kontrolkrav
  • produktet kommer direkte fra producenten eller forarbejdningsvirksomhed i forseglet emballage
  • produktet bærer navnet på producenten, forarbejdningsvirksomheden eller distributøren samt navn og kode på kontrolmyndigheden

Det har siden 2010 været obligatorisk at benytte EU’s økologi-logo på økologiske fødevarer, der pakkes, mærkes og markedsføres i EU. Fødevarerne skal samtidig mærkes med et kontrolkodenummer og geografisk oprindelse.

Læs mere om reglerne for mærkning af økologiske produkter her.

 
 
 

Det økologiske spisemærke
Det er ikke kun i detailhandlen, at forbrugerne kan foretage et aktivt valg i forhold til økologi ved hjælp af mærker, der gør det let at identificere produkterne.

Siden 2009 har det været muligt for restauranter, cafeer, hospitalskøkkener, skoler og andre spisesteder at vise deres økologiske profil.

Det sker ved hjælp af økologiske spisemærker som viser, hvor stor en andel af de råvarer et køkken anvender, der er økologiske. Spisemærket findes som guld, sølv eller bronze mærke.

For at få:

  • guldmærket skal man bruge 90 – 100 pct. økologiske råvarer,
  • sølvmærket skal man bruge 60 – 90 pct. økologiske råvarer,
  • bronzemærket skal man bruge 30 – 60 pct. økologiske råvarer.

For at få det økologiske spisemærke skal et køkken indsende en opgørelse til fødevaremyndighederne, der dokumenterer, at deres økologiske råvareforbrug i en 3 måneders periode har ligget indenfor det ansøgte interval.

Storkøkkener – her under restauranter og cafeer, der har 90-100 pct. guldmærket, har ret til at kalde sig for økologiske og markedsføre sig med det.

Læs mere om ordningen Det Økologiske Spisemærke.

TV´: Ø-mærkets fødselsdagsvideo

Regler for økomærkning

Lars Holdensen