Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Svenskerne er vilde med danske økovarer

På fem år er den danske eksport af økologiske produkter til Sverige fordoblet, og Landbrug & Fødevarer forventer meget af det svenske marked i fremtiden, da svenskerne er storforbrugere af økologi.

Svenskerne er nr. to på listen over de folkefærd, der køber mest økologi – kun overgået af Danmark. Derfor er Landbrug & Fødevarers øjne rettet mod Sverige i de kommende år. Det siger Sarah Fuglsig, der i dag afslutter fire dage på Nordeuropas største foodservicemesse, Gastro Nord.

”Der har været stor interesse for Landbrug & Fødevarers stand heroppe, men det kommer ikke bag på mig, for opmærksomheden afspejler den generelle interesse, vi mærker fra svenskerne lige i øjeblikket. Og det er selvfølgelig noget, vi skal udnytte til at sælge nogle flere danske produkt på det svenske marked,” siger Sarah Fuglsig.

Siden 2010 er eksporten af økologiske produkter til Sverige næsten fordoblet, og det seneste tal fra 2014 viser, at Danmark nu eksporterer økologi til Sverige for næsten 300 mio. kr. Det hænger sammen med, at svenskerne for alvor har fået smag for økologi. Alene sidste år købte svenskerne økologi for 21,5 mia. svenske kr. og det er en stigning på næsten 40 pct. i forhold til året før.

”Landbrug & Fødevarer har længe haft fokus på det svenske marked, og det er blandt andet det vi ser resultatet af her. Svenskerne er især glade for vores frugt og grønt, og så er de lige som Danmark meget interesseret i at få mere økologi ind i den offentlige foodservice, og det mærker vi tydeligt på eksporten,” siger Sarah Fuglsig.

På messen var i alt 10 danske producenter af økologi repræsenteret: Samsø Syltefabrik, Them, Uhrenholt, Naturmælk, Naturfrisk, Original Chia, Il Fornaio, Magnihill, Skee Is, JuicOrganic.

Seneste nyt fra lf.dk