Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
En række danske virksomheder deltager i Asiens største økologimesse. Med tocifrede vækstrater for økologi i Kina, er der tale om et meget interessant marked.

Satser på fordobling af øko-markedsandel i Kina

En stigende bevidsthed om sundhed, miljøvenlig produktion og fødevaresikkerhed i den kinesiske middelklasse er medvirkende til et øget salg af økologiske varer fra Danmark.

Asiens største økologimesse ’BioFach’ begynder i dag i Kina og løber frem til den 28. maj. Landbrug & Fødevarer er på messen alle dage med en fælles dansk stand, for selvom økologien i Kina er i sin spæde vorden efter danske forhold, blev der alligevel solgt økologiske fødevarer for omkring 30 mia. kr. i 2014. Det viser tal fra det kinesiske landbrugsministerium, CNCA.

Sarah C. S. Fuglsig, der er markedskonsulent i Landbrug & Fødevarer, siger:

”Med to-ciffrede vækstrater på 15-20 pct. i de seneste år og forventninger fra CNCA om, at det fortsætter i de kommende år, er det vigtigt for os at være til stede,” siger Sarah C. S. Fuglsig.

Øko-tilladelse til Kina er besværlig
Det er en administrativ tung og dyr proces at blive godkendt til at eksportere økologiske fødevarer til Kina, og Landbrug & Fødevarer samarbejder derfor med Fødevareministeriet og Udenrigsministeriet om at bearbejde de kinesiske myndigheder med det formål, at certificering og kontrol fremover skal kunne udføres af danske myndigheder. Det vil i givet fald være en betydelig lettelse for de danske virksomheder.

Ejvind Pedersen, der er chefkonsulent for økologi i Landbrug & Fødevarer, siger:

”Det kinesiske marked er umiddelbart ikke et let marked at agere i – både på grund af logistik, sprog og kulturforskelle. Så selv når danske virksomheder opnår den kinesiske økologigodkendelse, vil det tage tid for alvor at komme i gang med eksporten,” siger Ejvind Pedersen, der er inviteret med på BioFach for at holde oplæg om dansk økologi.

”Lige nu forventer vi, at den økologiske markedsandel vil være fordoblet til omkring 1pct. i år 2020, hvilket i givet fald vil svare til en omsætning på 50-70 mia. kr.,” siger Ejvind Pedersen.

Landbrug & Fødevarer deltog første gang på BioFach sidste år. I år deltager Landbrug & Fødevarer sammen med repræsentanter fra Arla, Thise Mejeri, Mille Dairy og Nature DK.

Kinesiske øko-forbrugere
De kinesiske øko-forbrugere er især veluddannede og yngre med en ’over-middel’ indkomst. Middelklassen får dog også bedre og bedre råd og viser derfor stigende interesse for økologien. Som motiver for at købe økologisk nævnes især sundhed, miljøvenlig produktion og fødevaresikkerhed, idet der er noget strengere regler for økologiske fødevarer i sammenligning med øvrige fødevarer, der produceres i Kina.

De danske og andre vestlige fødevarer har derudover den fordel, at der er markant større tiltro til fødevarer fra Vesten på grund af de mange tidligere fødevareskandaler i Kina. Velstillede småbørnsfamilier er de mest almindelige øko-forbrugere. Som noget nyt er miljøinteresserede og ældre veluddannede også begyndt at købe økologisk på grund af bekymring over den stigende forurening i mange af storbyerne.

Yderligere info:
Chefkonsulent for økologi, Ejvind Pedersen, tlf. 29 80 70 00
Markedskonsulent Sarah C. S. Fuglsig, tlf. 30 83 10 66

Seneste nyt fra lf.dk