Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Foto: Colourbox

Velhavende kinesere vil have danske fødevarer

Salget af danske fødevarer til Kina og Hong Kong vokser støt og nåede sidste år over ti milliarder kroner. Første halvdel af 2016 ser endnu bedre ud med en fødevareeksport på 8,8 milliarder kroner alene i årets første seks måneder. Det viser seneste opgørelse fra Landbrug & Fødevarer.

Kineserne får flere og flere penge mellem hænderne, og middelklassen vokser støt. Det afspejler sig i eksporten af danske fødevarer til Kina og Hong Kong. Alene i årets første seks måneder nåede eksporten op på 8,8 milliarder kroner, viser seneste opgørelse fra Landbrug & Fødevarer.

Der er flere årsager til de støt stigende salgstal, forklarer Michael Stahlschmidt, der er chefkonsulent i Handelspolitik & Markedsadgang hos Landbrug & Fødevarer:

- For det første er der en voksende gruppe af velhavende kinesere, som har råd til både kvalitetsfødevarer og udlandsrejser, hvor de bliver inspireret af mad fra andre verdensdele. For det andet er Danmark og danske fødevarer er et stærkt brand i Kina, siger han.

Et stort eksportfremstød i denne uge skal sikre, at danske fødevarer også i fremtiden er kendt for høj kvalitet, innovation og fødevaresikkerhed i Kina og Hong Kong. Hele 12 danske virksomheder deltager derfor sammen med Landbrug & Fødevarer på messen ’Food and Hotel China’ i Shanghai, der finder sted frem til den 9. november. Landbrug & Fødevarer er hovedarrangør af messen, der er Kinas største fødevaremesse.

- Messen er en ideel platform for danske virksomheder i Kina. Kina er et enormt land med knap 1,4 milliarder mennesker. Hvis hver kineser spiser blot fire gram dansk grisekød mere om dagen, ville det betyde en fordobling af den danske eksport af grisekød, siger Michael Stahlschmidt fra millionbyen Shanghai.

Blandt deltagerne er både virksomheder, der allerede har godt tag i det kinesiske marked og andre, som venter på myndighedernes tilladelse til at eksportere.

Blandt de førstnævnte er Mille Baby på Stevns, der eksporterer modermælkserstatning og tilskudsblanding, Royal Greenland, der sender en række forskellige fiske- og skaldyrsprodukter til Kina og Scandic Food i Vejle, der blandt andet sælger marmelade, grød og honning til kineserne.

Blandt de virksomheder, der endnu ikke har fået gang i eksporten, er 3-star i Horsens, Danpo i Give og Tulip i Randers. De producerer alle forarbejdede kødprodukter, som de kinesiske myndigheder endnu ikke har givet tilladelse til at importere.

De danske deltagere er:
3-Star fra Horsens, Amanda Seafoods A/S fra Frederikshavn, Danpo A/S fra Give, ESS-FOOD A/S fra Brøndby, Fynbo Foods A/S fra Vrå, Jacobsens Bakery Ltd. fra Hedensted, Mille Baby A/S fra Store Heddinge, Royal Greenland fra Svenstrup, Scandic Food A/S fra Vejle, Skovlyst Production A/S fra Farum, Tulip Food Company fra Randers og Tylstrup Kager A/S – Danish Speciality Foods Aps fra Støvring

For yderligere information, kontakt:
Michael Stahlschmidt, chefkonsulent i Handelspolitik & Markedsadgang hos Landbrug & Fødevarer, tlf.: +45 21 24 17 11
Linda Gjaldbæk Hansen, pressekonsulent i Landbrug & Fødevarer, tlf. 26 84 28 80, mail: lgjh@lf.dk

Seneste nyt fra lf.dk