Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Landbrug & Fødevarer er med på Food Festival igen i år. Her der der bl.a. fokus på, at få unge til at spise mere gris.

Flere danskere vil vide, hvor deres mad kommer fra

En magisk gris og en mageløs kalv skal skabe dialog med gæsterne på årets Food Festival i Aarhus. De to dyr er nemlig Landbrug & Fødevarers nye initiativer til at få unge til at spise mere grisekød, og de mere købestærke forbrugere til at efterspørge mere dansk kalv.

Når Nordens største madfestival, Food Festival, fredag den. 2. september slår dørene op for over 27.000 gæster, så er Landbrug & Fødevarer selvfølgelig også på plads med gastronomiske oplevelser og ny viden om danske fødevarer. I år er det særligt æg samt kalve- og grisekød som de madinteresserede gæster kan høre mere om på Landbrug & Fødevarers stande. Helt konkret skal Den Magiske Gris få unge til at spise mere grisekød, mens Den Mageløse Kalv” skal skaffe mere opmærksomhed fra de købestærke forbrugere.

- Food Festival er en unik måde at komme i direkte kontakt med forbrugere, der har valgt at bruge deres weekend på at få mere viden om mad. Flere og flere interesserer sig i dag for, hvor maden kommer fra og hvordan den produceres. Samtidig viser vores analyser, at forbrugerne begynder at vægte prisen lidt lavere, når de køber fødevarer. Det giver nye muligheder for at få flere forbrugere til at vælge danske fødevarer af høj kvalitet, når de køber ind, siger Karen Hækkerup, direktør for Landbrug & Fødevarer, der holder åbningstale på årets Food Festival i Aarhus.

Og netop at få forbrugernes øjne op for æg og kød af høj kvalitet, er målet med Landbrug & Fødevarers deltagelse på Food Festival. Det er især kalve- og grisekød som danskerne skal spise mere af.

- Desværre har der været et fald i salget af grisekød blandt unge. Derfor vil vi med app’en Den Magiske Gris gerne vise unge at grisekød ikke kun er flæskesteg og bacon, men også satay og thaiburger. Og at grisekød er en god kilde til protein. Ved siden af grisen har vi så Den Mageløse Kalv”, der især henvender sig til købestærke forbrugere. De skal få øjnene op for dansk kalvekød og efterspørge et større udbud af kalvekød, der hvor de handler, fortæller Anne Buus Falkesgaard, projektleder for Den Magiske Gris deltagelse på Food Festival.

For at tiltrække de madinteresserede gæster byder Landbrug & Fødevarer på foodquiz med både bloggere og landmænd samt spillet ”Kalvaha”, retter med danske æg, kalve- og svinekød - og selvfølgelig flæskesvær.

Seneste nyt fra lf.dk