Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Købestærke kinesere vil have dansk økologi

Den voksende middelklasse i Kina foretrækker importerede mejerivarer. Det viser en ny undersøgelse fra Mintel. Undersøgelsens resultater glæder Landbrug & Fødevarer, der lige nu er på eksportfremstød i Shanghai med blandt andre Arla og Thise Mejeri.

Hele 43 pct. af de kinesiske forbrugere foretrækker importerede mejerivarer. Det viser en ny undersøgelse fra Mintel. Nyheden kommer, netop som erhvervsorganisationen Landbrug & Fødevarer er på eksportfremstød i Shanghai sammen med blandt andre Arla og Thise Mejeri.

“Undersøgelsen viser, at der stadig er mange kinesere, der er påvirket af de tidligere fødevareskandaler, der har præget landet. Mistilliden til landets egenproduktion kommer fx danske fødevareproducenter- og virksomheder til gode,” siger Lizzie Andersen, der er chef for promovering i afdelingen for afsætning, ernæring & markedsudvikling hos Landbrug & Fødevarer.

Øget fokus på dansk økologi

Samtidig er en stigende bevidsthed om sundhed og miljøvenlig produktion i den kinesiske middelklasse medvirkende til et øget salg af økologiske varer fra Danmark. Landbrug & Fødevarer forventer derfor, at øko-eksporten til Kina lander på omkring 400 mio. kr. for 2017. Til sammenligning var eksporten af økologiske varer til Kina på 303 mio. kr. i 2016.

Arla, der er verdens største økologiske mejeri, har været til stede på det kinesiske marked i omkring ti år. Frede Juulsen, der er landedirektør for Arla i Kina, siger:

“På markedet for økologisk børneernæring har Arla de seneste to år oplevet en vækst på 50 pct. om året, og Arlas brand ‘Baby & Me’ er nu et top tre brand i Kina. Vi oplever, at kineserne efterspørger naturlige fødevarer, og at de har stor tillid til ‘Baby & Me’, fordi produktet har en høj kvalitet, og fordi fødevaresikkerheden er i top.”

På samme måde regner Poul Pedersen, administrerende direktør for Thise Mejeri, med, at 2018 bliver mejeriets bedste år på det hurtigtvoksende, kinesiske marked:

"Vi oplever en stadig stigende efterspørgsel efter vores økologiske mælkepulvere, og vi regner med, at 2018 bliver vores bedste år til dato.”

Derfor er Thise Mejeri, Arla og seks andre danske virksomheder sammen med Landbrug & Fødevarer lige nu på øko-eksportfremstød til Shanghai.

Svært marked at begå sig på

Thise har haft fokus på det kinesiske marked i fem år. Mejeriet havde til at begynde med fokus på økologisk, langtidsholdbar mælk til detailhandlen.

“Vi lærte dog hurtigt, at det kinesiske marked var et kompetitivt marked, hvor det var svært at etablere sig med vores begrænsede resurser og begrænsede kendskab til markedet. Derfor har vi skiftet fokus til mælkepulver som en ingrediens i den kinesiske fødevareindustri,” siger Poul Pedersen og fortsætter:

“Derfor vil vi bruge Biofach 2018 til endnu en gang at vifte med Thise-fanen i Kina, hvor vi selvfølgelig håber at møde nogle nye, potentielle kunder. Men det vigtigste er faktisk at møde vores eksisterende kunder og udbygge relationerne til dem.”

Dansk kvalitet tiltaler kineserne

Arla forventer, at salget af økologisk børneernæring vil fortsætte den gode udvikling, fordi kineserne i høj grad efterspørger naturlige fødevarer som fx ‘Baby & Me’. Og så har de kinesiske forbrugere stor tillid til produktets kvalitet og fødevaresikkerhed.

“Biofach er derfor en god mulighed for at vise vores brand til en bred gruppe af interessenter indenfor økologi i Kina,” siger Frede Juulsen.

Det er fjerde gang, Landbrug & Fødevarer deltager på BioFach China. I år deltager Landbrug & Fødevarer sammen med repræsentanter fra Arla, Thise Mejeri, Them Andelsmejeri med eksport-brandet ’Dairy of 1888’, Gasa Odense, Goderum Trading, Bornholms Oliemølle A/S, Nature DK og Dueholm-Wuhan Organic Agriculture Company Ltd.

Yderligere information og kontakt til de deltagende virksomheder via pressekonsulent hos Landbrug & Fødevarer, Linda Gjaldbæk, på tlf.: (+45) 26 84 28 80 eller mail: lgjh@lf.dk

Seneste nyt fra lf.dk