Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Onlinesalg giver ekstra boom i Danmarks økologiske verdensrekord

Forbrugernes køb af økologiske måltidskasser og nethandel indgår nu i opgørelsen af det danske økologisalg. Det får den økologiske markedsandel til at stige markant til hele 13,3 procent. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.

De danske forbrugere handler i stigende grad dagligvarer på nettet eller benytter sig af leverede, økologiske måltidskasser. Det har fået den økologiske markedsandel til at stige til 13,3 procent i 2017. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Det samlede salg af økologiske fødevarer i detailhandlen, inklusiv online-salget, steg til 11,3 mia. kr. i 2017. I 2016 var salget 8,7 mia. kr., og her indgik online-salget ikke.

Det er første gang, at Danmarks Statistik tager salget af måltidskasser og nethandel med i deres opgørelse over økologiske fødevarer. Udviklingen glæder Karen Hækkerup, der er adm. direktør hos Landbrug & Fødevarer:

”Vi forventer desuden, at det fysiske øko-salg i detailbutikkerne vil stige med yderligere 10-15 procent også i år,” siger hun.

Øko-frugt- og grønt overstiger mejeri

For første gang overstiger salget af økologisk frugt- og grønt nu også andelen af økologiske mejerivarer, der ellers hidtil har været den største varegruppe.

”Det er en udvikling, vi har set i de seneste år. Og som vi også vil se fremadrettet. Eksempelvis er markedsandelen for øko-gulerødder steget fra år til år i de seneste år, og i dag er 42 % af de solgte gulerødder herhjemme nu økologiske,” siger Karen Hækkerup.

Unge forbrugere er loyale overfor nethandel

Andre analyser fra Landbrug & Fødevarer og GfK Consumerscan viser, at de unge forbrugere i højere grad end andre aldersgrupper er loyale overfor online-køb. Samlet set er det 23 procent af alle husstande, der har købt dagligvarer online i 2017.

“De unge forbrugere er meget interesserede i at købe økologiske fødevarer, så den udvikling er vigtig for os at tappe ind i og følge,” siger Karen Hækkerup.

Leverede måltidskasser er også populære. Analyser fra GfK Consumerscan viser, at det er 6 pct. af husstandene, der benytter sig af måltidskasser.

Mere salg i økologisk øl og vin

Basisvarer som mælk, æg, gryn, mel samt frugt og grønt udgør fortsat de mest solgte varer. Men derudover ser Landbrug & Fødevarer også, at der sælges mere økologisk fisk, juice og frugtsaft og ikke mindst vin, spiritus og øl.

”Især udvalget af økologisk vin, spiritus og øl er de senere år blevet markant større. Og så er det blevet lettere at købe det ikke bare i storbyerne, men også i de mindre butikker uden for hovedstadsområdet. Der findes jo næsten ikke et supermarked længere, hvor der ikke kan købes økologisk øl og vin,” siger Karen Hækkerup.

Landbrug & Fødevarer regner med, at der også fremover vil blive solgt mere økologisk kød og fjerkræ, men de varegrupper udgør fortsat en lille andel af det samlede salg af økologiske varer.

Yderligere info og kontakt til Karen Hækkerup via pressekonsulent hos Landbrug & Fødevarer, Linda Gjaldbæk, på tlf.: 26 84 28 80 eller mail: lgjh@lf.dk

Seneste nyt fra lf.dk