Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Kronprinsparret præsenterer dansk bæredygtighed i Italien

Bæredygtigt producerede fødevarer er på menuen, når H.K.H. Kronprins Frederik og H.K.H. Kronprinsesse Mary deltager i et eksportfremstød til Rom sammen med blandt andre 15 virksomheder fra den danske fødevareklynge. Målet er at vise, hvor langt Danmark er med bæredygtige løsninger inden for fødevareproduktion og at øge dansk eksport til Italien

   
Dansk salat sælges i hele Italien og det er et fantastisk produkt.
Sådan siger Luciano Grandi fra firmaet BASSO, der sælger frugt og grønt på grøntsagsmarkedet i Verona, i en ny reklamevideo fra Landbrug & Fødevarer. Her fortæller han om, hvor begejstrede italienerne er for den sprøde danske salat, der eksporteres i store mængder til Italien.
 
Og danske fødevarer er eftertragtede i Italien, der købte for 6.605 millioner kroner varer fra den danske fødevareklynge i 2017. De forløbelige eksporttal for 2018 viser en stigning på 35,5 mio. kr i forhold til samme periode året før. Italien repræsenterer det 8. største eksportmarked for den danske fødevareklynge. Det er især grisekød, fisk og skaldyr samt mejerivarer, som Danmark sender til Italien.
 
For at booste eksporten yderligere besøger H.K.H. Kronprins Frederik og H.K.H. Kronprinsesse Mary den. 6-8. november Italien sammen med en større dansk erhvervsdelegation, heriblandt 15 virksomheder fra den danske fødevareklynge samt Landbrug & Fødevarer.
 
Fokus er især på bæredygtige løsninger inden for fødevareproduktion og på økologi. De italienske forbrugere efterspørger i stigende grad fødevarer der er produceret med hensyn til miljø og klima og her har danske virksomheder allerede meget erfaring, som de italienske virksomheder kan bruge.
- Danmark har en meget klimaeffektiv landbrugs- og fødevareproduktion, der producerer fødevarer med én af Europas laveste klimapåvirkninger. Det skyldes i høj grad danske landmænds innovation, et godt rådgivningssystem og fokus på ressourceeffektivitet gennem hele kæden fra gård til køledisk. Derfor er jeg stolt over at repræsentere de danske fødevarevirksomheder i Rom, siger Asger Krogsgaard, næstformand, Landbrug & Fødevarer.
 
En af de virksomheder der allerede arbejder med bæredygtighed, og som også deltager i erhvervsfremstødet, er virksomheden Chr. Hansen, som blandt udvikler naturlige ingredienser til fødevare- og kosttilskudsbranchen. De fremstiller ingredienser, der kan forlænge for eksempel mejeriprodukters holdbarhed og dermed reducere madspild. De biobeskyttende kulturer kan på naturlig vis holde produkter friske i længere tid. Det øger kvaliteten, giver produktet en længere holdbarhed og forøger dermed sandsynligheden for, at den når at blive solgt og spist.  
- Vi oplever stor efterspørgsel efter denne type produkter fra kunder over hele verden. Forbrugere særligt i den vestlige verden stiller i stigende grad krav om bæredygtighed. Udover at de naturlige gode mælkesyrebakterier kan øge holdbarheden, kan det også anvendes som et konkurrenceparameter at kunne tilbyde forbrugerne, at de via deres indkøb er en del af løsningen på verdens udfordringer, siger Peter Thoeysen, Commercial Development Director, Chr.Hansen.
 
De fødevarevirksomheder der deltager i eksportfremstødet skal også levere råvarer til et stort Gastro Event, hvor de to danske kokke, Mette Dahlgaard fra restaurant Gemyse Copenhagen og Rasmus Bundgaard Nielsen fra restaurant Gastronomé i Aarhus dyster mod to af de dygtigste italienske kokke om at lave retter af danske råvarer. Kokkene skal blandt andet forberede tourchon af grønlandsk hellefisk, der bliver leveret af Royal Greenland, som også deltager i eksportfremstødet.
- Vi er solidt repræsenteret på det italienske marked med eget salgsselskab og har i forvejen et samarbejde med det italienske kokkelandshold, som også vil tilberede vores råvarer under det royale besøg. Vi er glade for at disse højt profilerede kokke og gastronomer værdsætter vores kvalitet. Restaurantsegmentet er et vigtigt marked for os, fordi der generelt er en betydelig anerkendelse af den høje kvalitet råvarer, vi kan bringe til markedet fra Grønland og Nordatlanten, siger Hanne Kvist, direktør, Group Market Development & Marketing, Royal Greenland.
 
Retterne vil blive bedømt af blandt andre Rocco Pozzulo, der er formand for den Italienske Kokkeforening og Kronprinsparret vil være med til at afsløre vinderne.  
Det er blandt andet VisitDenmark og Udenrigsministeriet der har været med til at arrangere eksportfremstødet i Italien.
 
De deltagende danske virksomheder fra fødevareklyngen er:
 
Arla Foods, Viby
Axel Månsson A/S, Brande
Carlsberg Group, København
Chr. Hansen A/S, Hørsholm
Copenhagen Distillery, København
Danish Crown, Randers
Food Nation, København
Limitech A/S, Aabybro
Naturmælk, Tinglev
Plantemageren Drift Aps, Mørkøv
Polar Seafood Denmark A/S, Vodskov
Royal Greenland A/S, Svenstrup
Sprout Europe APS, Taastrup
Thise, Thise
Tulip Food Company, Randers

 
Kontaktinformation
Yderligere kontakt via pressekonsulent Mille Marie Christensen, mic@lf.dk, tlf: 6170 2047


 
 


Seneste nyt fra lf.dk