Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Tyske kokke skal bruge flere danske økologiske råvarer

Der er et stort potentiale for salg af dansk økologi til foodservice-markedet i Tyskland. Derfor er syv danske virksomheder sammen med Landbrug & Fødevarer lige nu på eksportfremstød i Berlin.

I dag er den økologiske andel af foodservice-markedet (dvs. cafeer, restauranter og storkøkkener, red.) i Tyskland på blot 0,5 pct., hvilket svarer til ca. 350 millioner euro. Det viser tal fra det tyske Miljø- og Landbrugsministerium for Nordrhein-Westfalen.

 

Sammenlignet med Danmark er det en relativ lille andel, og Landbrug & Fødevarer ser et stort potentiale for at øge andelen. Derfor er erhvervsorganisationen sammen med syv danske virksomheder taget til Berlin for at fremme kendskabet til dansk økologi på foodservice-markedet.

 

Mette Jasper Gammicchia, der er afdelingsleder hos afsætning, ernæring & markedsudvikling hos Landbrug & Fødevarer, siger:

"Vi ser et rigtig stort potentiale for at eksportere mere dansk økologi til det tyske foodservice-marked. Hvis den begrænsede markedsandel, de har i dag, nærmer sig øko-andelen i tysk detail, taler vi om op til 3,6 milliarder euro."

 

Tyskland ser mod Danmark

Danmark har med stor succes indført økologi i offentlige kantiner, og det vil tyskerne meget gerne kopiere. Den berlinske delstatsregering ønsker at gå forrest som økologisk forbillede i Tyskland og har i koalitionsaftalen skrevet, at man vil have økologisk mad i offentlige kantiner a la den danske model. Det betyder, at op mod flere hundrede offentlige køkkener og kantiner alene i Berlin i de kommende år vil have fokus på økologi. Også andre delstater i Tyskland har fokus på emnet, og alle steder skeles der til Danmark.

 

I Berlin mødes de syv danske virksomheder med tyske storkøkkener og grossister. Der bliver i løbet af dagen blandt andet holdt inspirationsoplæg fra både danske og tyske storkøkkener, der med succes har omlagt til økologi.

 

Kim Glintborg, der er Frilands repræsentant i Tyskland, siger:

"Hos Friland introducerede vi sidste år en række nye produkter, der er målrettet foodservice- og cateringsegmentet i Europa. Vi forventer at skabe nye kontakter til grossister og forhandlere på det tyske foodservice-marked indenfor økologi, og det er oplagt for os at deltage på en dag, hvor hele kæden mødes."


Stort potentiale

Det tyske foodservice-marked spænder vidt fra små cafeer, dyre restauranter, over virksomheds- og studenterkantiner, til hospitals- og daginstitutionskøkkener.


Tanja Asmussen, der er eksportrådgiver hos den danske ambassade i Tyskland, siger:

"Fra tysk side oplever vi en stigende interesse for den danske model. Også når det gælder omlægning til økologi i offentlige køkkener. Det giver gode eksportmuligheder for danske virksomheder."

 

De syv deltagende, danske virksomheder har alt fra økologisk kød, brød, grøntsager, ingefær-shots og sodavand med til Berlin. De er:

 

Atria Danmark A/S, Horsens

Bangs A/S, Vedbæk
Danish BiOrganic Aps, Hinnerup 
Friland, Randers 
Gasa Odense 

Kohberg, Bolderslev
Nørrebrew Aps, København N.
  

Fakta om tysk foodservice:

• Foodservice-markedet i Tyskland udgør i dag ca. 73 milliarder euro

• Den økologiske omsætning i tysk foodservice vurderes til at være et sted mellem 350-800 millioner euro, hvilket er mindre end 1 pct. af hele foodservice-markedet

• Et sted mellem 2.400-2.800 tyske foodserivce-virksomheder har øko-certificering

 

Kilde: Det tyske Miljø- og Landbrugsministerie for Nordrhein-Westfalen; Ministerium für Klimaschutz, Umwelt, Landwirtschaft, Natur- und Verbrauchershutz de Landes Nordrhein-Westfalen 



Yderligere information og kontakt til de deltagende virksomheder: 
Pressekonsulent hos Landbrug & Fødevarer, Linda Gjaldbæk, tlf.: 26 84 28 80 eller mail: lgjh@lf.dk

Seneste nyt fra lf.dk