Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Ny rekrutteringskampagne skal skaffe arbejdskraft til den danske kødindustri

Kødbranchen skyder i dag en ny kampagne i luften, der skal rekruttere flere unge til erhvervet.

Den danske kødbranche mangler arbejdskraft, og det skal der nu gøres noget ved.

Analyser viser nemlig, at unge ikke kender branchen og dens karrieremuligheder. Og med udsigten til rekordlav ledighed, tager kødbranchen nu kampen om de unge hjerner og hænder op med lanceringen af rekrutteringskampagnen MINDS BEHIND MEAT.

”Den danske kødindustri kan meget mere end de fleste tror og kender til. Det mest højteknologiske udstyr, komplekse datadrevne processer, fødevareteknologi, solidt håndværk og løbende forskning er afgørende for at sikre en bæredygtig produktion, som hele verden kan nyde godt af. Det skaber vækst. Det skaber muligheder. Og det skaber spændende karriereveje, siger Fie Vesterled, der er uddannelseskonsulent i Landbrug & Fødevarer.

Bag initiativet står et branchefællesskab af virksomheder, der alle har kødrelaterede aktiviteter inden for slagteri, forædling, ingrediens, teknologi eller viden/udvikling. Landbrug & Fødevarer koordinerer initiativet.

Målet med kampagnen er at tiltrække flere unge og nyuddannede til branchen. I første omgang er der især fokus på maskinmesterstuderende og andre unge, der er under maskinteknisk uddannelse.

»Fødevarebranchen er en af de mest dynamiske brancher, man kan være i. Og det er det, vi skal ud og vise. De færreste tænker, at der er fyldt med top notch udstyr, når de kører forbi et slagteri. Men det er der og det skal vi vise«, siger Andreas Friis, HR direktør i Danish Crown.

Men også på uddannelser inden for fødevareområdet, fra slagter til fødevarekandidat, skal der nye kræfter til. Det skønnes at der inden for de næste 2 til 3 år vil mangle op mod 150 slagterlærlinge. Derfor er der bl.a. blevet lavet aftale om, at industrislagteruddannelsen fremover vil deltage som konkurrencefag i DM i Skills.

Desuden er der gjort tiltag til, at en ny uddannelse, Danish Meat Leadership Trainee, fra 2020 skal binde det kødfaglige håndværk og råvarekendskabet sammen med ledelse, teknisk kompetence og fødevareteknologi.

Kampagnen vil være at finde på de sociale medier, hvor interesserede studerende kan søge mere viden om branchen, og skrive sig ind i kampagnens interessebank for således at få tilsendt praktik og jobopslag direkte. Desuden vil branchefællesskabet også invitere de unge til karriereevents og virksomhedsbesøg.

Henvendelse til Fie Vesterled på fvr@lf.dk eller tlf. 33 39 40 95

www.mindsbehindmeat.dk

Seneste nyt fra lf.dk