Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Økologisalget vokser fortsat i restauranter, hoteller og offentlige køkkener

Danske kantiner, storkøkkener, restauranter, hoteller og cateringvirksomheder bruger økologiske råvarer som aldrig før. Salget er steget med 20 pct. til i alt 2.044 mio. kr, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Landbrug & Fødevarer forudser fortsat stigning i 2018.

Det er ikke kun i butikkerne at økologiske fødevarer oftere ryger i indkøbsvognen. Også køkkenerne på landets sygehuse, børnehaver, plejehjem, kantiner, restauranter, hoteller og andre storkøkkener går i stigende grad efter det røde Ø-mærke, når de bestiller varer. Netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik viser at økologiske varer udgjorde 9,3 pct. af det samlede salg af madvarer til foodservice i 2017.

Det er en stigning på 20 procent i forhold til året før og viser, at efterspørgslen på økologi i de danske professionelle køkkener har været markant stigende siden de første officielle statistikker blev indført. Det glæder Landbrug & Fødevarer

- Vi er enormt positive overfor den udvikling. Det viser at de professionelle køkkener i større og større grad er villige til at betale mere for de råvarer, som de tillægger en særlig værdi. Og det er ikke kun til glæde for de økologiske landmænd, men for alle landmænd der gør sig umage med at producere fødevarer af høj kvalitet til de danske køkkener, siger Andreas Buchhave Jensen, chefkonsulent, Afsætning, Ernæring og Markedsudvikling, Landbrug & Fødevarer.

Statistikken for 2017 viser, at de offentlige køkkener og kantinerne fastholder og udvikler deres store andel af økologi. Men det segment der virkelig har rykket udviklingen fra 2016-2017 er hotellerne og restauranterne, hvor salget er steget med 37 procent  fra 2016 til 2017.

-Hoteller og restauranter er det klart største inden for professionelle køkkener og det har været lidt bagefter de andre grupper, så at de begynder at rykke på sig, det tegner meget lyst for en fortsat positiv udvikling, siger Andreas Buchhave Jensen.

De mest eftertragtede økologiske varer i 2017 var mejeri og kolonial der henholdsvis udgjorde 31 og 35 procent af salget. Endvidere er salget af økologiske drikkevarer steget med omkring 40 procent fra 2016-2017 som følge af stigningen hos hoteller og restauranter.

Og den positive tendens fortsætter i 2018, vurderer Landbrug & Fødevarer.

 

Yderligere info via pressekonsulent Mille Marie Christensen, mic@lf.dk, tlf: 6170 2047

Seneste nyt fra lf.dk