futurefood.nu
(Foto: futurefood.nu)
Stærkt partnerskab skal sikre unge til fødevareklyngen
"Vores verden - din uddannelse" er mottoet i en ny kampagne, der går under navnet Future Food. Målet er at få flere unge til at vælge uddannelser, der retter sig mod fødevarebranchen.
Bag kampagnen, der lanceres i dag tirsdag den 10. december, står otte markante organisationer: 3F, Landbrug & Fødevarer, NNF, Dansk Industri, GLS-A, JA, IDA og Food Nation.
"Future Food er en unik kampagne, der har samlet den danske fødevarebranche i en fælles indsats for at sikre, at vi i fremtiden har de skarpeste hjerner og de dygtigste hænder til at sikre en bæredygtig fremtid og bekæmpe klimaforandringer og producere fødevarer til hele verden," siger parterne bag kampagnen.
Den danske fødevarebranche er på globalt plan førende inden for bæredygtighed, og de unge er i stigende grad optaget af at løse de store klimaudfordringer, vi står over for. I netop dét match ligger et kæmpe uudnyttet potentiale.
"Med kampagnen ønsker vi, at de unge skal få øjnene op for, at de kan få en kæmpe indflydelse på fremtidens bæredygtige fødevareproduktion, hvis de vælger en uddannelse i fødevareklyngen," siger parterne.
Og mulighederne er utallige, da fødevareklyngen repræsenterer en bred vifte inden for erhvervsuddannelser, mellemlange uddannelser og universitetsuddannelser.
Kampagnen kommer til at bestå af en mængde aktiviteter lige dér, hvor de unge er: På sociale medier som Snapchat, Instagram, Facebook og YouTube. Løbende følges der op med aktiviteter, der rækker ud i klasseværelserne i både folkeskolen og gymnasiet. På kampagnehjemmesiden www.futurefood.nu findes uddybende information om de forskellige uddannelser, og de unge kan desuden læse en række karriereportrætter til inspiration.
Sammensætningen i partnerskabet bag kampagnen er ganske unik, hvor eksempelvis både organisationer på arbejdstager- og arbejdsgiverside er repræsenteret. Det vidner om, at hele branchen står sammen og kan skabe en platform, der viser vejen for de unge. Og en samlet branche er uden tvivl det bedste afsæt for at skabe en bæredygtig fødevarebranche fremadrettet.
Kampagnen er støttet er Promilleafgiftsfonden i 2019 og 2020.