Vi bruger Cookies

Ved at benytte lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik
Læs mere om cookiepolitik
Foto: Colourbox (Foto: /colourbox.com)

Ny frihandelsaftale giver stort boost til eksport af danske fødevarer

Frihandelsaftalen mellem Japan og EU, der træder i kraft i dag, kan øge eksporten af danske fødevarer betydeligt.

Japanerne skal til at spise flere danske fødevarer.

Det giver den frihandelsaftale mellem EU og Japan, der træder i kraft i dag, dem i hvert fald mulighed for.

En ny analyse fra Landbrug & Fødevarer viser, at eksporten af fødevarer kan stige med 83 pct. i løbet af de næste 10-15 år på grund af aftalen. Det glæder Anne Arhnung, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer:

- Det er en vigtig aftale med stort potentiale for den danske fødevareklynge, som vi har arbejdet for længe. Japanerne er særligt glade for danske fødevarer på grund af vores høje kvalitet og sikkerhed. Samtidig er vi et af de lande, der bruger mindst antibiotika i produktionen.

Det er særligt eksporten af grisekød, mejeriprodukter og ingredienser, der har stort potentiale. Det skyldes, at man med den nye frihandelsaftale fjerner stort set al told mellem parterne.

Fødevarevirksomheder gør klar til ekstra eksport

Det betyder bl.a. at slagterierne Danish Crown og Tican står over for at kunne skabe flere danske arbejdspladser som direkte afledning af aftalen.

- Japan er afsætningsmæssigt vores største marked, så den her frihandelsaftale betyder virkelig meget for os i kroner og ører. På vores fabrik i Ringsted laver vi blandt andet noget meget tyndskivet brystflæsk, som japanerne virkelig efterspørger meget. Det er produkter som disse, som vi har udsigt til at kunne afsætte meget mere af, forklarer Søren Tinggaard, underdirektør for eksport i Danish Crown, der har ansat 140 ekstra mand det seneste halve år for at møde efterspørgslen.

Også Tican glæder sig over de gode muligheder for at eksportere mere dansk grisekød.

- Netop nu investerer vi i nye produktionsfaciliteter, som sætter os i stand til at levere produkter til det japanske marked med en højere forædlingsgrad – herunder skræddersyede varer til food service-sektoren. Også set i lyset af den uafklarede situation omkring Brexit er det meget positivt, at samhandlen med Japan smidiggøres med lavere toldsatser, siger Ove Thejls, adm. direktør i Tican.

I 2017 eksporterede den danske fødevareklynge for 5,5 mia. kr. til Japan.

For yderligere spørgsmål, kontakt: Caroline Gerd Frandsen, pressekonsulent i Landbrug & Fødevarer, tlf. 20761790, cagf@lf.dk

Seneste nyt fra lf.dk