Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

TV 2 bruger fejlbefængt studie i faktatjek af landbruget

TV 2 har brugt et stærkt kritiseret studie og fejlagtige konklusioner i "faktatjek" af landbrugets klimaudledning.

Dansk landbrug er ikke blandt de mest klimavenlige i verden, når man medregner foderimport. Sådan lyder det i en artikel på TV2.dk.

Men det er baseret på fejlagtige og forkerte påstande.

Baggrunden for TV 2’s konklusion er en rapport lavet af IFRO, en del af Københavns Universitet, hvor man kigger på to studier, der på hver sin måde analyserer landbrugets klimaaftryk og sammenligner med andre lande.

Det ene er det anerkendte studie Lesschen et al. (2011), hvor dansk landbrug er placeret som det mest klimaeffektive land i Europa målt per produceret enhed ift. mælkeproduktionen, nummer to i oksekødsproduktionen og nummer syv i grisekødsproduktionen.

Det andet studie er Weiss og Leip (2012), hvor billedet af dansk landbrug ser værre ud - angiveligt fordi man har medregnet importen af soja til foder.

Der er dog flere fejl i TV 2’s artikel, som de stadig ikke har rettet på trods af flere henvendelser fra Landbrug & Fødevarer:

Studiet fra Weiss og Leip (2012) er blevet stærkt kritiseret af forskere

Aarhus Universitet har kritiseret studiet for at indeholde ”meget betydelige fejl”, og at ”resultaterne ikke er retvisende”. På samme måde har Københavns Universitet beskrevet, at der er flere mangler i studiet. Blandt andet at kvælstofudskillelsen sættes alt for højt. Der er heller ikke taget højde for, at landene i Europa har forskellig håndtering af husdyrgødning, hvilket har stor betydning for klimaet.

Flere har derfor efterfølgende angivet Lesschen et al. (2011) som det mest retvisende studie at bruge - altså dét studie, der placerer Danmark i den absolutte top.

Begge studier medregner importen af de direkte udledninger af sojaimport

TV 2 skriver, at ” hvis man medregner landbrugets import af soja til dyrefoder… så er danskproducerede fødevarers klimaaftryk væsentligt dårligere end EU-gennemsnittet”. Det skriver de på baggrund af en påstand om, at Lesschen et al.-studiet ikke medregner effekten af importeret soja. Men det er forkert. Begge studier medregner de direkte udledninger af sojaimport. Det har Landbrug & Fødevarer fået bekræftet af forskere fra flere af landets store universiteter, der står bag analyser af netop disse to studier.

Vi har præsenteret vores saglige kritik for TV 2, men de har endnu ikke rettet et komma i artiklen.

Egentlig kunne TV 2 også bare have læst hele den rapport, de henviser til. IFRO skriver selv i rapporten, at studiet fra Weiss og Leip er blevet korrigeret efterfølgende. Det kræver, at man læser helt frem til side 52 – og det er måske for meget at forvente så meget research til en moderne artikel.

TV2 insisterer dermed på at tage studiet som gidsel i sin fejlagtige konklusion med begrundelsen, at ”man ikke kan medtage samtlige detaljer af videnskabelige studier”.

Det er ekstremt kritisabelt.

Man må forvente, at man som medie har styr på fakta, når man vælger at lave en artikel med overskriften ”faktatjek”.

Danske landmænd er nogle af verdens mest klimaeffektive, men dermed ikke sagt, at vi er nået i mål. Vi arbejder hver dag på at blive endnu bedre, og vores vision er klar: Vi vil være klimaneutrale senest i 2050.

Mvh Niels Peter Nørring

Klimadirektør for Landbrug & Fødevarer

Seneste nyt fra lf.dk