Vi bruger Cookies

Ved at benytte lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik
Læs mere om cookiepolitik

Sydkorea er et stort asiatisk vækstmarked

Salget af varer fra den danske fødevareklynge til Sydkorea vokser støt og nåede sidste år op på over 1,3 milliarder kroner. Når det også bliver muligt at eksportere dansk oksekød til koreanerne, satser Landbrug & Fødevarer på en endnu større eksport til Asien.

Sydkorea er en af verdens største økonomier, og med over 51 mio. indbyggere er landet et vigtigt marked for danske fødevareproducenter. Det afspejler sig i eksporten af varer fra den danske fødevareklynge, der sidste år nåede op på over 1,3 milliarder kroner.

Der er dog flere årsager til de støt stigende salgstal, siger Asger Krogsgaard, der er næstformand hos Landbrug & Fødevarer:

“Først og fremmest vokser middelklassen eksplosivt, og de sydkoreanske forbrugere får flere og flere penge mellem hænderne. Dernæst er Danmark og danske fødevarer et stærkt brand i Sydkorea - bl.a. pga. den høje fødevaresikkerhed,” siger han.

Ost og oksekød skal øge eksporten

Danmark og resten af EU har gennem de seneste otte år haft en frihandelsaftale med Sydkorea, der giver danske virksomheder mulighed for at eksportere både grisekød, pølser og andre forarbejde produkter af gris til de købestærke, sydkoreanske forbrugere. Den aftale følges forhåbentligt snart op med endnu en aftale:

“Der har i flere år været arbejdet på også at gøre det muligt at eksportere oksekød fra Danmark til Sydkorea. En sådan aftale kan forbedre og forhåbentlig også øge eksporten til Sydkorea betragteligt,” siger Asger Krogsgaard.

Det er bl.a. den høje danske fødevaresikkerhed, der gør, at Danmark og landets fødevarer er så eftertragtede i Sydkorea. Derfor kan flere danske produkter med høj sikkerhed godt blive et hit blandt de sydkoreanske forbrugere - herunder ost, som sydkoreanerne første gang blev introduceret for med de amerikanske hjælpepakker, da Koreakrigen sluttede i 1953.

Den danske osteeksport til Sydkorea toppede i 2017 med 263 mio. kr. mod ca. 30 mio. kr. i 2010:

"Der var tale om en stigning i eksporten på mere end 750 pct., og størstedelen af den ost, der eksporteres til Sydkorea fra Danmark, er frisk mozzarellaost,” siger Asger Krogsgaard.

Sydkoreanerne er vilde med tæer, ører og haler

For at sikre, at det fremover bliver danske føde- og drikkevarer, de sydkoreanske forbrugere vælger i supermarkedet, er store, danske virksomheder som Danish Crown Beef, Royal Greenland og Carlsberg sammen med Landbrug & Fødevarer i denne uge i Sydkoreas hovedstad, Seoul. Sammen med Kronprisparret skal de på et stort eksportfremstød gøre sydkoreanerne opmærksomme på de danske højkvalitetsprodukter.

Danish Crown har i en årrække haft en stor og succesfuld eksport af grisekød og de såkaldte ‘Asien-varer’ – altså tæer, ører, haler og lignende, som sydkoreanerne elsker og betaler godt for.

Jacob Rahbek, der er salgsdirektør i Danish Crown Beef, siger:

“Der er både en voksende efterspørgsel på højkvalitetsprodukter og et potentielt marked for dansk oksekød til de sydkoreanske forbrugere, men vi skal huske på, at vi træder ind på amerikansk og australsk domæne, hvor de i gennem mange år har opbygget et stærkt marked og attraktive handelsaftaler.”

Tulip er også med, da de igennem 15 år har afsat pølser til Steff’s pølsevogne, som der er over 100 af i Sydkorea. Tulip har været på det sydkoreanske marked i over 30 år og skinke-konserves har været i sortimentet siden begyndelsen.

Convenience boomer i Sydkorea

Sydkoreanerne efterspørger i stigende grad sunde og specialiserede fødevarer og er generelt blevet mindre fokuseret på pris. I stedet går de op i kvalitet, sundhed og fødevaresikkerhed.

“Ligesom herhjemme ses der i Sydkorea en massiv stigning i antallet af single-husstande, og det har fået forbruget af convenience-produkter og færdiglavede retter til at stige. Og det er faktisk en trend, der forventes at vokse i de kommende år, for Sydkoreas befolkning bliver ældre og ældre, og samtidig er der en ekstremt lav fødselsrate i landet,” siger Asger Krogsgaard.

Fremstødet varer frem til d. 23. maj, og følgende virksomheder fra den danske Fødevareklynge deltager:

Carlsberg Breweries A/S, København
Chr. Hansen A/S, Hørsholm
Danish Crown Beef, Randers
Danpo A/S, Give
Essentia, Gråsten
Foss Analytical A/S, Hillerød
KMC, Kartoffelmelcentralen, AMBA, Brande
Mette Munk A/S, Odense
Orana A/S, Rynkeby
Palsgaard A/S, Juelsminde
Royal Greenland, Svenstrup
Tulip Food Company A/S, Randers

Yderligere information og kontakt til de deltagende virksomheder via: Pressekonsulent hos Landbrug & Fødevarer, Linda Gjaldbæk, på tlf.: 26 84 28 80 eller mail: lgjh@lf.dk

Seneste nyt fra lf.dk