Anuga - verdens største fødevaremesse afholdes i Køln, Tyskland.Dansk økologi fylder på verdens største fødevaremesse
Danske økologi-virksomheder er fra i dag og frem til onsdag på Anuga, der er verdens største fødevaremesse. Landbrug & Fødevarer står bag en økologisk fællesstand med ti virksomheder, der er klar til at øge eksporten af dansk økologi til udlandet.
I fødevarebranchen fører alle veje til Anuga, og de tyske autobahns fra Danmark mod Köln fyldes godt op, når Anuga fra 5.-9. oktober holder 100-års jubilæum.
Her slår messen endnu engang dørene op og byder over 165.000 besøgene velkommen. I fem dage kan gæsterne, der typisk er repræsentanter fra detailkæder, grossister og foodservicesektoren fra Tyskland og resten af verden, besøge omkring 7.500 internationale udstillere på verdens største fødevaremesse.
Nye og erfarne økologi-eksportører
Landbrug & Fødevarer har igen i år en fælles, økologisk stand med ti udstillere, der tager turen til Köln med hver deres dagsorden.
"De ti udstillere udgør en blandet skare af allerede eksportetablerede virksomheder, der søger at udvide deres internationale afsætningskanaler, mens andre af virksomhederne er med for første gang og håber på at kunne få de første, gode kontakter på eksportmarkederne," siger Sarah C. S. Fuglsig, der er seniorkonsulent i afdelingen for afsætning, ernæring & markedsudvikling hos Landbrug & Fødevarer, og fortsætter:
"Det går godt for den økologiske fødevareeksport og deltagelse på verdens største fødevareudstilling, Anuga, giver gode muligheder for udvikling af mere eksport pga. den synlighed den danske fællesstand giver for de danske, økologiske fødevareeksportører. Dansk økologi har et godt navn i udlandet, og den fælles synlighed er et godt trækplaster for mødet med nye indkøbere."
Landbrug & Fødevarers Økologistand på Anuga er støttet af Fonden for Økologisk Landbrug.
Forventer stigning i øko-eksport
Ifølge de seneste tal fra Danmarks Statistik eksporterede Danmark økologiske fødevarer for 3 mia. kroner i 2017. Det var samtidig et markant hop fra niveauet i 2016, hvor eksporten lå på 2,5 mia. kroner. Hos Landbrug & Fødevarer forventer man, at tallet vil stige til 3,5 mia. kr. i 2018:
"Dansk økologi er en god historie i sig selv. Herhjemme fortsætter den positive udvikling, og globalt stiger efterspørgslen på økologiske varer også, så forbrugerne er villige til at betale lidt mere for det. Tager man med, at dansk økologi er både godt produceret og konkurrencedygtig på prisen, så ser jeg kun, at eksporten vil stige i fremtiden," siger Sarah C. S. Fuglsig.
Stærk og synlig fællesstand
Fællesstanden er altså en god mulighed for at stå stærkt og synligt med en fælles dagsorden om at iscenesætte dansk økologi generelt.
Det mener Jens Henrik Knudsen fra Atria Denmark, der er af sted med sine økologiske spegepølser fra Aalbæk, også:
"Der en hel special dynamik på en fællesstand både udadtil, hvor deltagerne hver især kan tiltrække forskellige målgrupper og sende indkøberne videre, såvel som internt på standen, hvor der erfaringsudveksles og muligheder for nye samarbejdsflader opstår," siger han.
Udover den økologiske fællesstand er også andre danske virksomheder som eksempelvis Danish Crown til stede på fødevaremessen i Köln.
Virksomheder på standen:
På Landbrug & Fødevarers fællesstand deltager følgende virksomheder:
Naturfrisk Group, Ørbæk, Fyn
Bornholmerslagteren, Aakirkeby, Bornholm
Atria Denmark, Horsens
Original Chia, Sønderborg
Mill & Mortar, Vedbæk
Woodland Wonders, Gentofte
De Jyske Eddikebryggerier, Randers
Asiros Nordic, Sorø
Gasa Odense
Lehnsgaard - Bornholms Oliemølle, Aakirkeby, Bornholm
Kontaktinformation
Pressekonsulent hos Landbrug & Fødevarer, Linda Gjaldbæk, tlf.: +45 26 84 28 80 eller mail: lgjh@lf.dk