Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Økologi hitter hos forbrugerne

Økologiske fødevarer er populære blandt de danske forbrugere, men mængden af, hvor mange økologiske varer, der ryger i indkøbskurven, afhænger af, hvor du bor. Det viser en ny undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer.

Flere og flere danskere køber økologiske fødevarer, når de handler. Hele 95 pct. af befolkningen svarer, at der kommer økologiske fødevarer i indkøbsvognen, når de står i deres lokale supermarked. Hyppigheden varierer dog en del efter, hvor i landet du bor.

Det viser en ny undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer, der lanceres i forbindelse med dagens Årsmøde i erhvervsorganisationens Økologisektion.

Ifølge undersøgelsen vælger 43 procent 'ofte' eller 'altid' økologien til, hvilket er en stigning i forhold til samme tid sidste år, hvor andelen lå på 37 procent.

Store regionale forskelle
I Region Hovedstaden handler mere end hver anden forbruger økologisk 'ofte' eller 'altid', mens det samme kun gælder for 29 procent i Region Nordjylland.

Ifølge Kirsten Lund Jensen, der er økologichef hos Landbrug & Fødevarer, slår mange nye tendenser helt generelt først igennem i de store byer. Derfor er der heller ikke noget underligt i, at det tager lidt længere tid at opnå de samme salgstal i Nordjylland, som det gør i hovedstaden.

"Demografiske faktorer som alder og uddannelse har også indflydelse på forbrugernes indkøb af økologi. Tilgængelighed og udvalg af varer spiller også en rolle. Jo flere, der køber økologiske varer i et område, jo bredere bliver butikkernes sortiment. Derfor vil der ofte være mere økologi i storbyerne," siger hun.

Når forbrugerne skal prioritere, hvilke økologiske fødevarer de oftest køber, er 'grøntsager' i top for mere end hver syvende. Økologiske æg, mejeriprodukter, frugt og gryn kommer lige efter, mens de færreste nævner 'småkager' eller 'chokolade' som varer, hvor de prioriterer det røde ø-mærke.

Fremmer salg af fødevarer
Hos Landbrug & Fødevarer arbejder organisationen på at fremme salget af alle typer fødevarer - både økologiske og andre kategorier.

"Det er én af vores kerneopgaver at være med til at skabe gode afsætningsmuligheder for alle typer af danske fødevarer - både herhjemme og i udlandet," siger Kirsten Lund Jensen og fortsætter:

"Det er en styrke for et samlet landbrugs- og fødevareerhverv, at vi for eksempel i forbindelse med eksportfremstød har hele paletten med og kan levere alle typer varer, forbrugerne måtte efterspørge."

Mere økologi frem mod 2030
Der er fortsat et stort potentiale for at øge salget af økologi, hvilket den nye analyse også viser.

"Regeringen har også et mål om at fordoble danskernes forbrug af økologi frem til 2030, og det vil vi gerne hjælpe med til at indfri," siger Kirsten Lund Jensen.

I næste uge har erhvervsorganisationen fx et eksportfremstød rettet mod at få afsat mere dansk økologi til tysk Foodservice (dvs. caféer, restauranter og storkøkkener, red.), ligesom organisationen i begyndelsen af oktober deltog på verdens største fødevaremesse, Anuga, i Köln sammen med flere medlemsvirksomheder som fx Gasa Odense, Atria og Danish Crown.

Den nye undersøgelse er foretaget af Norstat for Landbrug & Fødevarer, der har spurgt 1.029 danskere i alderen 18-70 år om deres økologiforbrug og vaner.

Kontaktinformation
Pressekonsulent hos Landbrug & Fødevarer, Linda Gjaldbæk, tlf.: 26 84 28 80 eller mail: lgjh@lf.dk


Seneste nyt fra lf.dk