Smag bliver stadig vigtigere, når danskerne vælger fødevarer

Landbrug & Fødevarer har undersøgt, hvad danskerne efter egen opfattelse lægger mest vægt på ved valg af fødevarer. Undersøgelsen viser, at selv om pris er afgørende for mange, er smag dét, som flest lægger mest vægt på.


Flere og flere forbrugere ønsker i dag at forbruge ansvarligt og klimavenligt. Forbrugerne er også blevet mere bevidste omkring at undgå madspild og forurening. Maden skal samtidig være nem at gå til og bidrage til sundhed og velvære. Bag ved disse ønsker og valgkriterier ligger dog et meget grundlæggende kriterium om, at fødevaren også samtidig skal smage godt. Det viser en undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer, hvis resultater ligger til grund for flere af dagens præsentationer på den store branchedag, Fødevaredagen.

”I ønsket om at tiltrække forbrugerne nytter det ikke at fremhæve argumenter som god dyrevelfærd eller nem tilberedning i mikroovn, hvis smagsoplevelsen bagefter ikke stemmer overens med forbrugerens forventninger og præferencer,” siger Mette Jasper Gammicchia, der er chef for afdelingen for afsætning, ernæring & markedsudvikling.

Blivende fokus på smag
Nina Preus er forbrugersociolog hos Landbrug & Fødevarer. Hun har stået bag undersøgelsen, der vidner om et blivende fokus på smag:

”Vi ser igen og igen, at smag dukker op som noget af dét, flest forbrugere lægger vægt på, når de vælger forskellige typer af mad og drikke. Kigger vi nærmere på trendsætterne, ser vi også, at der her er flere, der lægger vægt på smag sammenlignet med andre. Det er alt sammen noget, der tyder på, at madens smag vil fortsætte med at være i fokus i årene, der kommer,” siger Nina Preus.

Undersøgelsen fra Landbrug & Fødevarer viser, at forbrugerne navigerer meget efter, om noget ’smager godt’. Hvis du som producent skal lancere en ny fødevare, er det derfor en rigtig god idé at give forbrugerne et fuldt billede af de smagsoplevelser, der venter dem. 

”Det handler nemlig om at give forbrugerne mulighed for at vælge ud fra andet end pris, ingredienser og produktionsform. Her kan et sansesprog og et ’landkort’ over smagsnuancer give oplevelsen af kvalitet en hel ny dimension,” siger Nina Preus.

Derfor handlede flere af dagens oplæg på
Landbrug & Fødevarers store branchedag ’Fødevaredagen’, der samler alle led i fødevarebranchen til en faglig dag, hvor der deles ny viden om forbrugertrends og nye tendenser, netop også om smag:

”Der er en hel verden af nuancer, der kan være med til at styrke oplevelsen af mad og drikke. Og får vi et bedre sprog omkring smag og forskellig noter og nuancer, kan vi også begynde at tale mere om, hvordan vi kan sammensætte maden, så de forskellige enkeltdele komplimenterer hinanden bedst muligt – simpelthen fordi de repræsenterer forskellige ’poler’ i et smagslandskort og derfor tilsammen skaber en helhedsoplevelse af mad, der bare smager fantastisk,” siger Mette Jasper Gammicchia.



Prisregn ved Fødevaredagen

På Fødevaredagen blev fødevarebranchens fremmeste også hædret med forskellige priser.

Vinderne af ’De økologiske køkkenroser’:
Central- og hospitalskøkkener: Kantineleder Kirsten Knudsen, Patientkøkkenet og kantinen på Horsens Sygehus

Daginstitutioner, mad til børn og unge: Kantineleder Selina Grumstrup: Kong Tumle, udflytterbørnehave, Søborg

Plejehjem & sociale døgninstitutioner med lokale produktionskøkkener eller levebo-miljøer:
Kantineleder Jeannet Egmose Nutzhorn Larsen, Plejecenter Skjulhøjgård, København

Skoler & uddannelsessteder: Sisse Sejer, Sct. Jørgens Skole, Roskilde


Vinder af Kantineprisen:

Malte Sejer Sørensen, Head of Gastronomy hos Trelleborg Sealing Solutions, Helsingør


Vinderne af Mejeriprisen:
Aldi i Aabybro i kategorien ’Discount’ og Meny i Aalborg SV i kategorien ’Supermarked’


Vinderne af Frugt- og grøntprisen:

Meny Domus Vista på Frederiksberg, der vinder i kategorien ’Supermarked’ og Netto i Hornbæk i kategorien ’Discount’


Vinderne af Slagterprisen:

Henrik Christiansen fra Slagter Christiansen på Fanø i kategorien ’Privatslagtere’ og slagtermester Jacob Nielsen fra Meny Mågebakken i Odense i kategorien ’Slagtere i supermarked’



For yderligere information, kontakt:

Pressekonsulent hos Landbrug & Fødevarer, Linda Gjaldbæk, på tlf.: 26 84 28 80 eller mail: 
lgjh@lf.dk


Seneste nyt fra lf.dk