
Fødevareindustrien skal køre på grøn energi
Nyt projekt skal hjælpe 20 fødevarevirksomheder med at nedbringe CO2-udledningen markant ved at omstille produktionsprocesserne til at køre på strøm. Målet er at accelerere den grønne omstilling og styrke konkurrenceevnen.
Fødevareindustrien tegner sig for 30 procent af industriens samlede energiforbrug i Danmark.Heraf stammer over halvdelen fra olie, gas og kul. Og ved at erstatte fossile brændsler med grøn strøm vil
virksomhederne kunne barbere to procent af Danmarks årlige CO2-udledning.
Det er baggrunden for, at et nyt projekt med 20 danske fødevarevirksomheder skal demonstrere, hvordan
elektrificering af produktionsprocesser kan understøtte den grønne omstilling af fødevareindustrien. Og dermed gå
forrest i Danmarks bestræbelser på at nedsætte CO2-udledningen med 70 procent i 2030.
”Vi kan forhindre markante udledninger af CO2 ved at omstille fødevareindustrien fra fossile brændsler til grøn strøm.
Det er et vigtigt skridt i forhold til at fjerne klimapåvirkningen fra forarbejdning af fødevarer, og det er en fordel for
virksomhederne, der gerne vil imødekomme forbrugernes stigende ønske om at få fødevarer med et lavt
klimaaftryk”, siger branchedirektør i DI Fødevarer Leif Nielsen, der er formand for projektets styregruppe.
Projektet ”Elektrificering af industrien” er drevet af et partnerskab mellem DI Energi, DI Fødevarer, Landbrug &
Fødevarer, Dansk Energi, DTU og rådgivningsvirksomheden Viegand Maagøe A/S. En bevilling på seks millioner
kroner fra Industriens Fond skal sikre, at de nye metoder kommer ud til flest mulige virksomheder.
”Elektrificering medfører ofte omkostningsreduktioner i den enkelte virksomhed, og dermed styrket konkurrenceevne.
Omstillingen påvirker også branchens leverandører, så projektet når ud i rigtig mange virksomheder. Hvis alt går
som håbet og resultaterne er gode, så kan projektets erfaringer og metoder komme endnu flere brancher og
virksomheder til gavn og samtidigt fungere som et godt eksempel og udstillingsvindue for den grønne omstilling af
dansk industri,” siger adm. direktør Thomas Hofman-Bang fra Industriens Fond.
Branchedirektør i DI Energi Troels Ranis understreger, at målet er at bevare Danmarks førende position i den
grønne omstilling.
”Det næste store skridt i den grønne omstilling er, at vi skal få vores samfund til at køre på strøm fra vedvarende
energikilder. Det her projekt er med til at vise vejen,” siger han.
Stort potentiale for reduktion i CO2
Analyser viser, at gevinsten ved at elektrificere fødevaresektoren er markant: En fuldstændig elektrificering af
fødevarebranchen vil således reducere CO2-udledningen med en million tons – eller to procent af det samlede
danske CO2-aftryk.
Der er eksempler på, at en dansk virksomhed gennem elektrificering af fabrikkens inddampningsproces vil kunne
reducere energibehovet med 80-90 procent med en kort tilbagebetalingstid. Og netop kombinationen af grønne og
økonomiske gevinster er afgørende.
”I den danske fødevareklynge arbejder vi hele tiden mod vores vision om at producere fødevarer klimaneutralt
senest i 2050. Her ser vi elektrificering som et af de virkemidler, der vil understøtte den grønne udvikling og vækst
hos vores medlemmer,” siger Flemming Nør-Pedersen, direktør i Landbrug og Fødevarer.
20 danske virksomheder viser vejen
Helt konkret vil projektet skulle demonstrere mulige løsninger blandt 20 danske fødevarevirksomheder, som endnu
ikke er udvalgt. Virksomhederne i industrien påvirkes i høj grad af hinandens erfaringer, og projektets formål er
derfor også at gøre opmærksom på de gode eksempler i resten af industrien.
”Fra vores arbejde med mange danske fødevarevirksomheder ved vi, at der er potentialer for at omlægge og
elektrificere yderligere. Vi ved også, at der er en del, der ’tør tage springet’, og vi er overbevist om, at dette projekt
kan være med til at vise, hvor mange fordele der er for virksomhederne i at omstille,” siger Søren Eriksen, adm. direktør i Viegand Maagøe A/S, der koordinerer projektet.
Effekterne viser sig flere steder
En øget elektrificering af den danske fødevareindustri kan bidrage til styrket konkurrenceevne for den danske
industri på tre områder:
• Elektrificerede processer medfører ofte meget store økonomiske besparelser, hvorfor der er en
direkte forbedring af konkurrenceevnen via lavere driftsomkostninger.
• Lavere CO2-udledning for danske fødevarevirksomheder giver en markedsføringsmæssig
fordel i forhold til udenlandske.
• Danske komponentleverandører involveres i udvikling af nye eller tilpassede tekniske løsninger,
som efterfølgende kan eksporteres.
”Grøn strøm fra vind og sol gør elektrificering både central og nødvendig for industriens grønne omstilling, og her
kan vi være med til at gøre den store forskel. Vi skal bruge langt mere strøm, end vi gør i dag og i sektorer, hvor vi
hidtil ikke har tænkt det som en mulighed som eksempelvis fødevareindustrien,” siger Lars Aagaard, adm. direktør i Dansk Energi og partner i projektet.
Dermed kan projektet være med til at sætte skub i en elektrificering, som stadig er i sin vorden.
”Der findes allerede i dag løsninger som varmepumper, der kan anvendes til elektrificering af industrien, men der er
behov for at forske i og udvikle flere og nye, hvis den grønne omstilling skal bredes ud til hele industrien. Projektet vil
hjælpe os med at vise, hvilke løsninger som ligger lige for, og hvor der er behov for nyudvikling og mere forskning,”
siger Brian Elmegaard, sektionsleder, professor på DTU Mekanik.
Projektet starter i januar 2020 og løber til udgangen af 2022.
FAKTA
Varighed: Projektet starter i januar 2020 og løber til udgangen af 2022.
Finansiering: Projektet støttes af Industriens Fond med 6,06 mio. kr. Derudover bidrager alle projektparter med en
væsentlig egenfinansiering. Industriens Fond er en privat fond, som arbejder på at styrke dansk erhvervslivs
konkurrenceevne.
Potentiale: Den danske industri er den sektor, som har det største potentiale for fortrængning af CO2 ved
elektrificering. En omlægning fra fossilt brændsel til elektrificeringsløsninger i industrien vil fortrænge 800 g CO2 per
kWh. Hvis man laver samme omlægning i persontransport, vil det fortrænge op mod 600 g CO2 per kWh, mens det i
private hustande vil være 500 g CO2 per kWh ved en omlægning fra gaskedler.