Billede: Landbrug & Fødevarer

Dansk gastronomi på den franske madscene

Danske fødevarer var i fokus i Paris tirsdag d. 12. april, da Landbrug & Fødevarer i samarbejde med VisitDenmark inviterede den franske fødevarepresse og distributører til en gastronomisk oplevelse udover det sædvanlige.

Som kulmination på tre virtuelle events i 2021 under navnet Mad About Denmark, var tidligere og nye deltagere inviteret til Danmarkshuset i hjertet af Paris til en aften i gastronomiens tegn. Ni danske virksomheder havde taget turen til Champs-Élysées for at fremvise og markedsføre deres danske produkter for den franske fødevarepresse og distributører. De deltagende virksomheder var:

  • Northern Greens
  • ·Østersfestivalen
  • Bornholms Mosteri
  • People Like Us
  • Røgeri Hindsholm
  • Copenhagen Sparkling Tea
  • Frederiksdal Kirsebærvin
  • Stauning Whisky
  • Arla Unika

For at understrege gastronomiens styrkeposition i Danmark blev aftenen åbnet af Hendes Kongelige Højhed franskfødte Prinsesse Marie, som blev budt velkommen af konstitueret adm. direktør i Landbrug & Fødevarer Flemming Nør-Pedersen og direktør for Danmarkshuset Torben Nielsen.

I hænderne på en dansk Michelin-kok

De franske inviterede fik senere på aftenen mulighed for at smage på de danske virksomheders råvarer. Her stod Michelin-kok og køkkenchef på Fasangården Anika Madsen nemlig for at udvikle og eksekvere en 9-retters menu, hvor virksomhedernes produkter var inkorporeret.

Programmet sluttede med den endelige Mad About Denmark diskussion, hvor Mette Jasper Gammicchia, afdelingschef for Marked & Ernæring i L&F, deltog og gjorde de franske gæster klogere på gastronomi i en dansk kontekst.

Mette Jasper Gammicchia

Seneste nyt fra lf.dk