Foto: L&F
(Foto: Niels Hougaard)
L&F: Fokus bør være på reel grøn omstilling
En ekspertgruppe har i dag fremlagt en rapport, som skal danne grundlag for de politiske forhandlinger om en nedbringelse af Danmarks CO2-udledning. Dagens rapport har fokus på industrien, mens landbrug- og transportsektoren følger senere.
På dagens pressemøde fremlagde regeringens ekspertgruppe modeller for, hvordan en CO2-afgift kan se ud. Niels Peter Nørring hæfter sig særlig ved, at ekspertgruppen ikke kunnet fremvise en komplet model, men derimod er kommet med tre bud.
De tre modeller viser med al tydelighed, hvor kompleks en udfordring, vi som samfund står overfor. Der er mange hensyn, som skal balanceres. Overliggeren for det hele må være at skabe reel grøn omstilling, hvor vi sikrer fortsat udvikling af klimaløsninger her i Danmark, siger Niels Peter Nørring, klimadirektør i Landbrug & Fødevarer.
For Landbrug & Fødevarer er det afgørende, at der fortsat kan udvikles klimateknologier og nye løsninger på dansk jord. Løsninger som på et senere tidspunkt kan eksporteres til resten af verden. Derfor skal der være fokus på investeringer.
- I ekspertgruppens tredje model er fokus på investering i omstilling af virksomhederne i stedet for afvikling. Det er den tilgang vi hele tiden skal arbejde for. Men ingen af modellerne undgår betydeligt CO2-lækage til udlandet, og det er afgørende, at politikerne forholder sig til den problemstilling, siger Niels Peter Nørring.
Investeringer er vejen frem for alle sektorer
Hvis man beslutter sig for at indføre høje afgifter på produktionsformer, hvor der ikke er nogen alternativer til eksisterende teknologier, vil produktionen flytte til udlandet, hvor klimabelastningen er højere, og hvor fokus på ny teknologi er lavere. Det drejer sig i særlig grad om fødevareproduktionen.
- Derfor skal alle sektorer have glæde af den støtte, der lægges op til. Vi opfordrer derfor partierne til at udbrede støtten til at være mere end blot CCS, siger klimadirektøren.
Dagens rapport handler først og fremmest om industrien. Først senere på året følger anden del af rapporten, der vil fokusere på transport- og landbrugssektoren.