Flere og flere forbrugere køber færdigretter

Nemme og hurtige convenience-fødevarer som færdigretter og take-away er en kærkommen hjælp til forbrugerne, når sulten skal stilles. En ny undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer viser dog, at convenience-fødevarerne gerne må inspirere til endnu bedre smagsoplevelser.

Den nye undersøgelser viser, at:

  • På en gennemsnitlig dag er det ca. 12 pct. af forbrugerne, der spiser en eller anden form for convenience-fødevare.
  • Flere og flere forbrugere køber færdigretter. I 2015 købte 74 pct. af de danske husstande færdigretter, og det tal er i dag steget til 87 pct.
  • Mere end halvdelen af forbrugerne oplever at have for lidt tid, og børnefamilierne er særligt pressede. De ville gerne bruge mindre tid på rengøring, transport og arbejde.
  • Forbrugerne ser på meget forskelligt kategorien færdigretter. Noget tyder på, at færdigretter som kategori er ved at få et mere positivt image hos nogle forbrugere.
  • Det vigtigste for convenience-fødevarer er, at de opfylder behovet for hurtig og nem mad, smager godt og ikke mindst, at de er en vigtig nødløsning for forbrugeren, når måltidsplanerne ændres.
  • Et kik på trendsætterne peger på, at især måltidssalater har et godt udgangspunkt for at blive.

Læs hele undersøgelsen her

Marianne Gregersen

L&F Business nr. 1, 2019

Seneste nyt fra lf.dk