Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Flere og flere forbrugere køber færdigretter

Nemme og hurtige convenience-fødevarer som færdigretter og take-away er en kærkommen hjælp til forbrugerne, når sulten skal stilles. En ny undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer viser dog, at convenience-fødevarerne gerne må inspirere til endnu bedre smagsoplevelser.

Den nye undersøgelser viser, at:

  • På en gennemsnitlig dag er det ca. 12 pct. af forbrugerne, der spiser en eller anden form for convenience-fødevare.
  • Flere og flere forbrugere køber færdigretter. I 2015 købte 74 pct. af de danske husstande færdigretter, og det tal er i dag steget til 87 pct.
  • Mere end halvdelen af forbrugerne oplever at have for lidt tid, og børnefamilierne er særligt pressede. De ville gerne bruge mindre tid på rengøring, transport og arbejde.
  • Forbrugerne ser på meget forskelligt kategorien færdigretter. Noget tyder på, at færdigretter som kategori er ved at få et mere positivt image hos nogle forbrugere.
  • Det vigtigste for convenience-fødevarer er, at de opfylder behovet for hurtig og nem mad, smager godt og ikke mindst, at de er en vigtig nødløsning for forbrugeren, når måltidsplanerne ændres.
  • Et kik på trendsætterne peger på, at især måltidssalater har et godt udgangspunkt for at blive.

Læs hele undersøgelsen her

Marianne Gregersen

L&F Business nr. 1, 2019

Seneste nyt fra lf.dk