Vi bruger Cookies

Ved at benytte lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik
Læs mere om cookiepolitik

Regeringen og DF lancerer plan for infrastruktur

Regeringen har sammen med Dansk Folkeparti præsenteret en masterplan for den danske infrastruktur mod 2030. Trængsel koster fødevareklyngen 400.000 timers spildtid i trafikken hvert år, så planen glæder L&F.

Parterne foreslår investeringer for over 112 mia. kr. i nye infrastrukturprojekter, opbygning af eksisterede kapacitet, regional opkobling mv.

Det glæder L&F, at regeringen og DF fremlægger en plan for investeringer i den danske infrastruktur. Trængsel koster fødevareklyngen 400.000 timers spildtid i trafikken hvert år, hvilket er en barriere mod vækst, jobskabelse og pendling.

Landbrug & Fødevarer var sidste år ude med et transportpolitisk udspil med en række anbefalinger til investeringer i den danske infrastruktur. Her pegede L&F bl.a. på, at der er behov for investeringer til trafikale knudepunkter som E20, E45, ny midtjysk motorvej, samt omkring indfaldsvejene til de store byer. Flere af disse prioriteter er med i udspillet.

Udspillet fra Regeringen og Dansk Folkeparti vil ikke kunne vedtages inden et folketingsvalg. Socialdemokratiet har ligeledes været ude med en masterplan for den danske infrastruktur. Der bør derfor være muligheder for et større forlig om dansk infrastruktur – også efter et valg.

Udspillet fra regeringen og Dansk Folkeparti indeholder:

Nye infrastrukturprojekter:

  • En tredje Limfjordsforbindelse.
  • En ny midtjysk motorvej mellem Haderslev og Give.
  • Ny motorvej mellem Næstved-Rønnede (Rute 54).
  • Ny togbane over Vestfyn.
  • Sydlig Ring 5.
  • 3. etape af Kalundborgmotorvejen.
  • 3. etape af Frederikssundmotorvejen.

Udbygning af eksisterende infrastruktur:

  • Udvidelse af E45, Aarhus S – Aarhus N.
  • Udvidelse af E45, Vejle (Hornstrup) – Skanderborg S.
  • Udvidelse af E20/E45, Kolding V – Motorvejskryds (MVK) Kolding.
  • Udvidelse af E20, Syd om Odense.
  • Øget kapacitet på Motorring 3.
  • Udvidelse af Hillerødmotorvejen, M3 til Ring 4 (begge retninger).
  • Udvidelse af Ring 4 (nordlig del).
  • Opgradering til motorvej af Hillerødmotorvejens forlængelse.
  • Opgradering til motorvej omkring Herning.
  • Hastighedsopgradering, Ringsted-Odense.
  • Københavns Lufthavn Station.
  • Ny Ellebjerg Station.
  • Udvidelse af Ring 4 (sydlig del).
  • Udvidelse af Amagermotorvejen.
  • Udvidelse af Øresundsmotorvejen.
  • Glostrup Station.

Regional opkobling:

  • Øget kapacitet på Rute 15, Herning-Ringkøbing.
  • Billundbanen.
  • Kapacitetsforbedringer på Rute 26 mellem Aarhus og Viborg.
  • Kapacitetsforbedringer på Rute 34 mellem Haderup og Skive.
  • Anlæg af vejforbindelse til Stevns.
  • Udbygning af E55 mellem Sydmotorvejen og Nykøbing Falster.
  • Etablering af Mariager omfartsvej.
  • Kapacitetsforbedringer på Rute 11 fra Korskroen til Varde. P
  • Udbygning af Rute 40, Aalbæk-Skagen.
  • Kapacitetsforbedringer på Rute 9 mellem Maribo og Svendborg (Nørreballe mv.).
  • Udbygning af Rute 15, Bale-Tåstrup.

Endelig er der også afsat 18,2 milliarder kroner til en række puljer, der blandt andet skal sikre bedre cykelinfrastruktur, støjbekæmpelse og hastighedsopgraderinger på jernbanerne.

Esben Tranholm Nielsen

L&F Business nr. 6, 2019

Seneste nyt fra lf.dk