Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Hjælp os med at støtte bierne

Bi-kampagnen stærkt ud af startboksen

L&Fs kampagne ”Bivenlig” er kommet godt fra start, og fået god dækning i pressen og på de sociale medier.

Blandt andet har flere biodiversitetsforskere og –eksperter rost initiativet og fremhævet de 10 anbefalinger til landmændene som fagligt velfunderede. Vi har også fået positive tilbagemeldinger fra flere naturorganisationer. Det er positivt, for det er ikke aktører, der normalt roser landbruget. Det giver vores kampagne mere faglig tyngde og anerkender os som en konstruktiv og ansvarsfuld medspiller på naturdagsordenen. Det er vi glade for.

 

 

Ros

 

Her et par udpluk af den positive omtale af kampagnen:

 

Seniorforsker Beate Strandberg, institut for bioscience, Århus Universitet:
”Først vil jeg da lige sige tillykke til Landbrug & Fødevarer med den her kampagne. Jeg håber den får bred opbakning, fordi vi har de senere år set en del initiativer, der skulle hjælpe bierne, men det her, det er faktisk det første kampagne, der virkelig har fokus på de vilde bier, og de tiltag der er brug for, hvis det skal gå bedre for de vilde bier ude i landbrugslandet.”  (Interview i P1 Orientering d. 11. juni)

 

Seniorforsker Rasmus Ejrnæs, institut for bioscience, Århus Universitet:
”Altså hver gang landbruget eller skovbruget informerer og inspirerer til at gøre noget evidensbaseret, så må man klappe i hænderne. I Landbrug & Fødevarers nye kampagne om at hjælpe bierne kan man finde gode råd til indsatser i landbruget og i haven, og kampagnen har fået anbefalinger med fra Martin Merrild og Lone Andersen. Det er altså opløftende.”  (Opslag i biodiversitetsgruppen på facebook d. 8. juni med link til L&Fs pressemeddelelse)

 

Marie-Louise Boisen Thøgersen og Iben Krog Rasmussen, Hhv. Direktør og udviklingsdirektør, Tænketanken Frej:
” Et positivt eksempel er måden, som landbruget har håndteret problematikken om bidødelighed. Her har I taget udfordringen ved dens rod og kigget på, hvad landbruget kan gøre for at løse problemet. På den måde er I med til at gøre Danmark til et bedre sted for bier og mere bæredygtigt. Det er langt bedre, at medierne skriver om, at dansk landbrug har taget en masse initiativer for at sikre biernes overlevelse, end en historie om, at danske landmænd ikke tror på, at bidødeligheden er så stor, som forskerne siger. Det skaber opbakning og stolthed, når I anerkender udfordringen og er med til at løse den.” (indlæg i Altinget d. 22. juni)

 

Kritik

 

Kampagnen har dog også mødt kritik fra Danmarks biavlerforening og Danmarks Jægerforbund, som mener, at effekten af blomsterstriber skal vægtes højere. Derfor har begge organisationer været kritiske overfor kampagnen i pressen.  Det er ærgerligt.

 

Vi er i dialog med de to organisationer om dette, hvor vi påpeger, at  kritikken er misforstået, da etablering af blomsterstriber netop er med som en anbefaling i kampagnen. Effekten af forskellige tiltag er fastlagt af eksterne eksperter, som angiver, at grunden til at effekten af blomsterstriber er lavere end de andre anbefalinger er, at de vilde bier både har brug for både levested og føde – og blomsterstriber kan kun levere det ene. En blomsterstribe kan ikke fungere som levested, fordi den omlægges igen på et tidspunkt.

 

Men det ændrer ikke ved, at blomsterstriber er et fint tiltag, som giver mere føde til bierne, ligesom de er gavnlige for andre vilde dyr i agerlandet.  Og så er de også flotte at se på til glæde for naboer og forbipasserende. Kampagnen skal derfor gerne medvirke til at der stadig bliver lavet masser af blomsterstriber i hele landet – sammen med de andre ni tiltag, for de vilde bier.

 

Tilmeld jer kampagnen

MEN uanset ros og kritik, så er de 10 anbefalinger er ikke meget værd, hvis de ikke bliver omsat til handling. Derfor skal der lyde en klar opfordring til at I aktivt viser jeres opbakning til kampagnen, ved at følge en eller flere af anbefalingerne og tilmelde jer kampagnen på www.lf.dk/bi, så vi kan dokumentere landbrugets vilje til at gøre en indsats. Denne opfordring må I gerne give videre til jeres medlemmer.

 

Vi er i gang med at pakke skilte og bumperstickers, som ligesom folderen med de 10 anbefalinger bliver sendt ud til foreningerne snarest. Det er hensigten, at de medlemmer, som har tilmeldt sig kampagnen, kan hente et skilt i deres forening og sætte det op på ejendommen, og på den måde vise omverdenen, at de gør en indsats. Men vi har brug for jeres hjælp til at få materialet helt ud til de bi-venlige medlemmer.

 

Har I brug for mere materiale, må I endelig tage kontakt til os.

Marie Juul Rohde

Seneste nyt fra lf.dk