Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Foto: L&F

Kan man virkelig sælge dansk ost og salat til italienere?

Både sprød dansk salat og gourmetoste er eftertragtet i Italien. Det samme er dansk gris, skaldyr og fisk. Italien repræsenterer det 8. største eksportmarked for den danske fødevareklynge. For at booste den eksport yderligere deltog H.K.H. Kronprins Frederik og H.K.H. Kronprinsesse Mary i et eksportfremstød til Rom sammen med blandt andre Landbrug & Fødevarer og 15 virksomheder fra den danske fødevareklynge

Danske løg og dansk kål var blandt andet på menuen, da de to danske kokke Mette Dahlgaard fra restaurant Gemyse Copenhagen og Rasmus Bundgaard Nielsen fra restaurant Gastronomé i Aarhus dystede mod to af de dygtigste italienske kokke om at lave retter af danske råvarer på Restaurant Antonello Colonna i Rom.

Dysten var en del af et større eksportfremstød til Italien, hvor H.K.H. Kronprins Frederik og H.K.H. Kronprinsesse Mary deltog sammen med en større dansk erhvervsdelegation, heriblandt 15 virksomheder fra den danske fødevareklynge samt Landbrug & Fødevarer.

Ser det som anerkendelse

En af de virksomheder der deltog og som havde leveret grøntsager til kokke-dysten var Axel Månsson, der er Danmarks største frilandsgartneri. Axel Månsson eksporterer i forvejen icebergsalat og broccoli til Italien, men vil gerne skrue mere op for eksporten af sine økologiske grøntsager til de kvalitetsbevidste italienere.
Derfor deltog han i eksportfremstødet sammen med rådgiver Dorrit Andersen.

-Vi deltog for at skabe mere kendskab til vores virksomhed og vores produkter. Både hos de mulige italienske kunder der var inviteret med til fremstødet, men også til både de italienske og danske forbrugere via pressen. Derudover anser vi det som en anerkendelse af vores virksomhed, og det arbejde vi lægger hver dag for at opnå en bæredygtig, økologisk produktion, at vi deltager i et så stort eksportfremstød med Kronprinsparret, to ministre og repræsentanter fra de største danske fødevarevirksomheder, siger Axel Månsson.

​Bæredygtighed i centrum

Fokus for erhvervsfremstødet var især på bæredygtige løsninger inden for fødevareproduktion og på økologi. De italienske forbrugere efterspørger i stigende grad fødevarer der er produceret med hensyn til miljø og klima og her har danske virksomheder allerede meget erfaring, som de italienske virksomheder kan bruge.

Det havde repræsentanterne fra de italienske virksomheder samt den italienske presse mulighed for at høre konkrete eksempler på, da der inden aftenens Gastro Event blev afholdt et seminar med flere oplæg omkring bæredygtighed og fremtidens forbrugere.

Udover Landbrug & Fødevarer deltog Dansk Industri og Dansk Erhverv også med en lang række repræsentanter for deres medlemsvirksomheder. VisitDenmark og Udenrigsministeriet var med til at arrangere eksportfremstødet til Italien.

Mille Marie Christensen

Seneste nyt fra lf.dk