Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Foto: Colourbox

Nye regler for varebiler – ærgerligt mange rammes

1. juli træder nye regler i kraft vedrørende varebiler. Bruger du varebil til erhverv, så skal du registrere ved Motorstyrelsen, om du bruger den til firmakørsel, eller om du transporterer gods for fremmed regning.

Færdselsstyrelsen har lavet en hjemmeside der forklarer de nye regler, og hvad du skal gøre, hvis du bruger din varebil til firmakørsel, eller hvad du skal gøre, hvis du bruger varebilen til transport af gods for fremmed regning: www.varebilskrav.dk

Det skal du gøre

De fleste af L&F’s medlemmer vil bruge varebilen til firmakørsel. Da skal du registrere varebilen på følgende vis:

  • Gå til https://motorregister.skat.dk og log på med NemID
  • Vælg ”Registrering og Rediger tilladelse” og indtast bilens registreringsnummer eller stelnummer
  • Under ”Dispensationer og tilladelser” tilføjes ”Firmakørsel”
  • Godkend registreringen og bestil en ny registreringsattest.

Nærmere baggrund om de nye regler

Baggrunden for de nye regler er, at varebiler på 2.000-3.500 kg tilladt totalvægt, som fragter gods med en samlet vægt på over 11 kg pr. stykgods, fremadrettet er omfattet af godskørselsloven. Men de nye regler som vedrører godskørsel medfører i slipstrømmen også nye krav til de, der bruger varebiler til firmakørsel.

Erhvervets organisationer har både i høringssvar, politiske henvendelser og opfølgende henvendelser til myndighederne arbejdet på at undgå, at de der bruger varebiler til  firmakørsel – og ikke til at køre gods for fremmed regning – vil blive påvirket af den nye lovgivning.

- Det har været i politisk ønske at stramme regler for godskørsel for at mindske sort arbejde og social dumping. Det bakker vi op om. Vi er bare drønærgerlige over, at en lovgivning der er tiltænkt dem, der kører gods for fremmed regning ender med at få betydning for murere, maskinmekanikere, landmænd og andre erhvervsdrivende, der bruger varebiler til firmakørsel, men ikke til godskørsel for fremmedregning, siger Kathrine Blæsbjerg Sørensen, erhvervspolitisk konsulent i Landbrug & Fødevarer.

Baggrunden er en lovændring som et flertal uden om regeringen besluttede. Formålet var at etablere en national tilladelsesordning for varebiler eller vogntog, hvis tilladte totalvægt overstiger 2.000 kg, men ikke 3.500 kg, for at mindske sort arbejde, snyd og social dumping inden for godskørsel med varebiler.

- Lovgivningen er tiltænkt ca. 11.000 varebiler, men ender med at ramme mere end 200.000. Vi havde håbet på og talt for, at man i implementering af loven kunne finde en løsning, så det kun var de tilsigtede 11.000, der oplever en administrativ byrde. Men nu er det alle, der bruger en varebil i forbindelse med firmakørsel, der skal ind og registrere denne, uddyber Kathrine Blæsbjerg Sørensen.

 

Arbejdet er lavet i fællesskab mellem Dansk Agroindustri, Dansk Maskinhandlerforening, Danske Kartofler, Danske Maskinstationer & Entreprenører, Danske Sukkerroedyrkere, Maskinleverandørerne og Brancheforeningen for skov, have og park forretninger og Landbrug & Fødevarer.

Kathrine Blæsbjerg Sørensen

Seneste nyt fra lf.dk