Vi bruger Cookies

Ved at benytte lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik
Læs mere om cookiepolitik

Døren står vidt åben – tendenser på det japanske marked

Japanske fødevarevirksomheder leder efter innovative ingredienser, der kan møde befolkningens ønsker og krav. Danske virksomheder har store muligheder.


Statskonsulent 
Lene Mølsted Jensen og Senior Commercial Officer Yumi Murakami ved den danske ambassade i Tokyo fortæller om, hvordan det japanske marked ser ud nu, og hvordan det vil udvikle sig i de kommende år.

 
En demografi foran andre lande

Landbrug & Fødevarer: Hvilke faktorer påvirker det japanske fødevaremarked?

Lene Mølsted Jensen & Yumi Murakami: Japan har den mest aldrende befolkning i verden. Ud af 127 millioner indbyggere er omkring 33 millioner (25 %) over 65 år. I 2025 forventes 30 % af befolkningen at være over 65 og i 2055 40 %. Kina, Korea og mange europæiske lande følger dog godt efter. At japanerne bliver ældre betyder et stigende ”gap” mellem ”Den Sunde Livstid”, hvor folk kan leve uden hjælp, og ”Den Faktiske Livstid”. Japans sundhedsministerium er meget optaget af at udfylde dette gap. Sundhedsudgifterne er allerede enorme. Det har medført et større fokus på forebyggelse af livsstilssygdomme og dermed større fokus på forbruget af funktionelle ingredienser i mad og drikkevarer. I Japan tages ordsproget ”du bliver hvad du spiser” alvorligt.

Den japanske regering støtter i høj grad op om markedet for funktionelle fødevarer. I 2015 kom nye regler for at lette virksomhedernes anprisninger af funktionelle fødevarer. Det har betydet reduktion af den tid der går til myndighedernes godkendelse af fødevaren som funktionel og dermed også en reduktion af virksomhedernes omkostninger. Produktionsvirksomheder kan fx kommunikere fordele relateret til øjne, anti-stress, søvnforbedring, anti-træthed, hjernefunktioner osv. Markedet for funktionelle fødevarer i Japan var i 2016 ca. 1,3 trillioner JPY (ca. 74 mia. DKK.) 


Japanerne vil have sunde fødevarer

Landbrug & Fødevarer: Hvilke tendenser oplever I i relation til ingredienser på det japanske marked?

Lene Mølsted Jensen & Yumi Murakami: Japanere er generelt set meget sundhedsorienterede. De tjekker produkternes sundhedseffekter, og de foretrækker produkter med lavt saltindhold og lavt fedtindhold. ”Natural” er i høj kurs, så de foretrækker fødevarer der ser naturlige ud og uden tilsætningsstoffer. Lyse fødevarer er i højere kurs end fødevarer med tilsat farve – med mindre farverne er naturlige og har et sundt image såsom calendula pigment og tomat pigment. Farvestoffer med ekstra fordele (næringsberigende eller sundhedsfunktionelle) opfattes ligeledes positivt. 


Stigende efterspørgsel på tilsætningsstoffer til hurtige måltider

Landbrug & Fødevarer: Hvordan kan vi forvente at det japanske marked for ingredienser ser ud i fremtiden?

Lene Mølsted Jensen & Yumi Murakami: På trods af at befolkningstallet er faldende, er antallet af husholdninger stigende. Det betyder, at antallet af personer i de japanske husholdninger daler ligesom husholdninger med dobbelt indtægt stiger. Som følge heraf køber japanerne i stigende grad færdiglavede og/eller lette måltider, der kan serveres i små portioner. På denne måde sparer japanerne tid og penge. Markedet for ”Naka-shoku” (færdigretter) er derfor meget stort (4 trillioner JPY - ca. 228 mia. DKK) og fortsat i vækst.

Denne trend betyder også en stigning i efterspørgslen på særlige tilsætningsstoffer relateret til fx genopvarmning af de nemme færdigretter. Ydermere efterspørges varmestabile krydderier og ingredienser der kan forbedre retternes performance. Også ingredienser der kan hjælpe til at bevare sprødhed, forsinke olieret smag/tekstur og bibeholde emulsion i friterede fødevarer der skal i mikroovnen er meget efterspurgte. 


Et attraktivt marked

Landbrug & Fødevarer: Hvordan kan eksporterende danske ingrediensvirksomheder tilpasse sig udviklingen?

Lene Mølsted Jensen & Yumi Murakami: Selv om japanerne i stigende grad køber færdigretter betyder det ikke, at de ikke går op i kvaliteten og næringsværdien af fødevarerne. For at møde japanernes efterspørgsel kan danske ingrediensvirksomheder fokusere på fx kød-, fisk- og gærekstrakter og andre smagsforstærkere. Disse er nødvendige for at forbedre den ”kedelige” smag som mange bl.a. kalorielette, saltreducerede og fedtreducerede fødevarer har.

Ydermere kan danske virksomheder fokusere på de ældre forbrugere. Som følge af den aldrende befolkning er fødevarer til ældre mennesker et område i vækst, og her vil danske ingrediensproducerende virksomheder med fordel kunne træde ind. Ifølge det ledende japanske analyseinstitut Fuji Keizai estimeres værdien af markedet til denne målgruppe at blive omkring 2,5 trillioner JPY (ca. 143 mia. DKKR) i 2030. Døren er så at sige vidt åben for ingredienser der kan anvendes i plejende fødevarer til ældre såsom enzymer, stabilisatorer og smagsforstærkere.


Få adgang til grafiske afbildninger af det japanske marked her.  


Læs også

Det royale besøg til Tokyo.

Dyrk det japanske marked. 

 

Anemette Hansen

Nyhedsbrev Ingredienssektoren

Seneste nyt fra lf.dk