Vi bruger Cookies

Ved at benytte lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik
Læs mere om cookiepolitik

Ændrede forbrugervaner kan få betydning for ingredienser

Ingrediensers egenskaber harmonerer godt med forbrugernes efterspørgselstrends. Forbrugerne vil have lette, hurtige og sunde måltider der passer til en travl hverdag.

Måden hvorpå forbrugerne indtager deres måltider er under forandring. Tidligere har traditioner og kultur spillet en stor rolle i fødevareindtaget, men faktorer som tidsmangel, enkeltperson-husholdninger og convenience får stadigt større betydning.

Snacks har potentialet til at imødekomme netop disse faktorer. De er hurtige, overskuelige og lette at have med at gøre. Ydermere er definitionen af snacks under udvikling – der er ikke længere alene tale om snacks fx i form af chips men nu også om bl.a. yoghurt og kød. Det vil sige, at snacks er blevet sundere, mere protein-centrerede og friskere – faktorer der alle spiller ind i de sundhedstrends, der ses globalt.

Det går stærkt, når vi handler, og vi har i hverdagen ofte ikke tid til at lave mad. Det skal være nemt, sundt og gå lidt hurtigt,” udtaler Forbrugersociolog hos Landbrug & Fødevarer Nina Preus.


Ingredienser kan tilføre fødevareprodukter efterspurgte egenskaber

Ingredienser kan i mange tilfælde tilføre snack-fødevarer egenskaber, der efterspørges af forbrugerne (nemt, sundt, hurtigt).  De kan give produkterne den rigtige farve, smag, konsistens eller ernæringsmæssige egenskaber. I relation til snacks er særligt berigelsen af protein interessant, idet sunde, proteinbaserede snacks klarer sig godt globalt, særligt blandt millenials, og derfor har stort potentiale.

Derudover er der gode fremtidsudsigter for ingredienser, der bidrager til ”sundere” fødevarer. Eksempelvis brug af aromaer til reduktion af fødevarers sukkerindhold.

Generelt ses også en tendens til, at forbrugerne ønsker bedre viden om fødevarers ingrediensindhold og produktionsform. Læs mere herom i artiklen Ny rapport om forbrugerne kigger på bæredygtighed.

Nina Preus

Nyhedsbrev Ingredienssektoren

Seneste nyt fra lf.dk