
Ny rapport om forbrugerne kigger på bæredygtighed
Rapporten viser, at mange forbrugere gerne tager ansvar for bæredygtighed. De vil med deres forbrugsvalg gøre en forskel.
Bæredygtighed. Et diffust begreb som mange forbrugere har en holdning til, men som der samtidig hersker megen tvivl omkring. Landbrug & Fødevarer har i en spritny rapport undersøgt forbrugernes holdning til bæredygtighed. Blandt andet har det vist sig, at forbrugerne i høj grad tager ansvar, og at de med deres forbrugsvalg gerne vil gøre en forskel. Hver fjerde forbruger peger på, at forbrugerne selv bærer det største ansvar for at sikre en bæredygtig fødevareproduktion.
"Forbrugerne vil gerne vide, hvad produktionen af fødevarerne gør ved klimaet. I fremtiden vil vi komme til at se en stigende interesse for "den ægte vare." Dette vil kunne manifestere sig som en søgen efter produkter, der er mindre forarbejdede og dermed tættere på deres naturlige oprindelse. Derfor er det vigtigt at imødegå forbrugernes behov for gennemsigtighed gennem ærlighed om indhold og produktionsform," fortæller Forbrugersociolog Nina Preus.
Læs rapporten her.
Læs også
Danskerne vil gerne leve mere klimavenligt
Forbruger- og fødevaretrends 2017
Forbrugerne vil mindske madspild