
Dine med-medlemmer: Coca-Cola Nordic Services
Coca Cola Nordic Services understøtter afsætningen af brands fra The Coca-Cola Company. Lær virksomheden bedre at kende med Vibeke Fentz, Scientific & Regulatory Affairs Manager, Nordics.
Understøtter den danske afsætning
Landbrug & Fødevarer: Hvad er Coca-Cola Nordic Services’ rolle i forhold til Coca-Cola koncernen?
Vibeke Fentz: Coca-Cola Nordic Services fungerer som såkaldt ”service provider” i Danmark, og understøtter Carlsberg Danmarks afsætning af brands fra The Coca-Cola Company. Det drejer sig i hovedsagen om markedsføring, men også support af mere teknisk karakter.
Bæredygtighed i bred forstand
Landbrug & Fødevarer: Hvilken rolle spiller bæredygtighed for Coca-Cola Nordic Services’ forretning?
Vibeke Fentz: Bæredygtighed spiller en helt central rolle for Coca-Cola – og på flere niveauer. Vi har altid været optaget af forankring i de samfund, som vi er en del af. Det kommer tydeligst til udtryk i vores samarbejdsrelationer. Vi indgår typisk samarbejder med lokale bryggerier eller tapperier, der kender det marked, de opererer i. Sådan har det været siden vi indgik den første egentlige bottler-aftale i Danmark i 1936. Det var i øvrigt med Wibroe Bryggerierne i Helsingør. Sådan er det også i dag, hvor vi har en bottler-aftale med Carlsberg Danmark. Denne lokale forankring er en forudsætning for, at vi kan vedblive med at være relevante og økonomisk bæredygtige.
Vi er også optaget af, at vores brands er bæredygtige i forhold til den tid, vi lever i. I de seneste 30 år har fedme og overvægt udviklet sig til et reelt samfundsproblem, som skal løses. Vi konstaterede tidligt, at vi var en del af dette problem, men også at vi kunne bidrage til løsningen. Derfor lancerede vi allerede i begyndelsen af 80’erne en sukkerfri variant af Coca-Cola, som de fleste kender som Coca-Cola Light. Med årene er det blevet til flere sukkerfrie varianter, og i dag er Coca-Cola Zero Sugar en af de mest populære sukkerfrie alternativer. Men rejsen stopper ikke her. Vi arbejder kontinuerligt med at reducere sukkerindholdet i vores portefølje og tilbyde portionsstørrelser, der passer til den moderne forbruger.
Endelig er vi optaget af, at vores brands produceres og distribueres på en miljømæssig bæredygtig måde. Derfor forsøger vi hele tiden – i samarbejde med vores bottlere – at optimere anvendelsen af vand, emballage og energi. Vi har løbende reduceret vandforbruget. Vi har letvægtet vore emballager og eksperimenteret med forskellige alternativer til oliebaseret plast. Vi har gjort vores køleskabe langt mere energieffektive og klimavenlige. Alt sammen et udtryk for, at vi tænker langsigtet og på de generationer, der følger efter os.
Samarbejder inden for nye produktkategorier
Landbrug & Fødevarer: På hvilke områder kunne Coca-Cola Nordic Services forestille sig et samarbejde med andre virksomheder fra ingredienssektoren?
Vibeke Fentz: Coca-Cola samarbejder allerede i dag med en masse leverandører inden for ingredienssektoren. Det bliver let noget krystalkuglekiggeri, hvis man skal give et bud på, hvordan det kan udvikles og udvides. Men generelt kan vi vel sige, at vi har en ambition om at kunne levere drikkevarer inden for alle relevante kategorier. Også kategorier, der ikke eksisterer i dag, men som vil blive udviklet i samarbejde med andre, herunder ingrediensleverandører. I første omgang drejer det sig især om kategorier, der kan levere svar på de daglige udfordringer, som forbrugerne møder. Vi kan i hvert fald notere en stadig større interesse for produkter, der kan andet og mere, end blot at slukke tørsten.
Tidligere interviews med dine med-medlemmer:
DNA Diagnostic - PCR test kits
KMC - Kartoffelstivelse og -protein
ZPD - Sodium Chondroitin Sulfat
Hamlet Protein - Højt forædlet sojaproteinkoncentrat
Marine Ingredients Denmark - Fiskemel og fiskeolie
European Protein - Proteinfoder
AM Nutrition - Ærteprotein og -stivelse
Danish Crown Ingredients - Kødprotein