Vi bruger Cookies

Ved at benytte lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik
Læs mere om cookiepolitik

Kina byder fødevareingredienser af høj kvalitet velkommen

De seneste 30 år er produktionsværdien af Kinas fødevareindustri steget med 10% p.a. De største segmenter af ingrediensindustrien havde i 2017 sammenlagt en produktion på 11,25 mio. tons, svarende til en stigning på 6,5% på årsbasis.

Lao Jiu Chi, Chefkonsulent og Landbrug & Fødevarers medarbejder i Beijing, Kina, fortæller i dette interview om faktorer, der tegner markedsmulighederne, og om produktsegmenter med et særligt stort potentiale for danske ingredienser.

 

Ingredienser og fødevaresikkerhed i Kina

Landbrug & Fødevarer: Hvilke udfordringer kan ingrediensvirksomheder typisk støde ind i på det kinesiske marked?

Lao Jiu Chi: Kina oplevede i 2008 en mælkeskandale, hvor der blev fundet melamin i mælk og modermælkserstatning. De kinesiske forbrugere reagerede med angst for tilsætningsstoffer og fødevareingredienser blev ”offeret”. I markedsføring af fødevarer blev ”Ingen tilsætningsstoffer” de magiske ord.  Det kan selvfølgelig ikke være sandt, da ingredienser er en del af den moderne fødevareindustri.

Dog har vi set kinesiske producenter anvende billige ingredienser af meget lav kvalitet og i større mængder end tilladt. I en rapport om kinesisk fødevaresikkerhed udarbejdet af Jiangnan Universitetet i 2016 blev det tilmed nævnt, at ingredienser anvendt i større mængder end tilladt, er hovedproblemet for fødevaresikkerheden i Kina. Problemet omfatter 33,6% af de "ukvalificerede produkter", dvs. produkter, der ikke lever op til lovgivning, regulering og kinesiske standarder. Derfor har naturlige danske ingredienser af høj kvalitet et stort markedspotentiale i Kina.

 

Gigantisk middelklasse med stor betalingsvillighed

Landbrug & Fødevarer: Hvilke andre faktorer tegner markedet for ingredienser i Kina?

Lao Jiu Chi: Gennem de sidste 40 år med kinesiske reformer og en stadig mere åben dør til markedet har den kinesiske middelklasse vokset sig ligeså stor som hele Europas befolkning. Som sideeffekt af den hurtige befolkningsvækst er luft og vand blevet forurenet. Særligt i landbrugsproduktionen er forurening et problem. For det første bruger Kina 434,3 kg kemisk gødning per hektar per år, hvilket er mere end 2 gange verdens gennemsnit. For det andet efterlades 500.000 tons landbrugsfilm af plastik i marken hvert år. For det tredje bruges 13,4 kg pesticider per hektar årligt, hvoraf 60-70% lander som rester i jorden. Derfor er kinesiske forbrugere parate til at betale mere for sunde fødevarer.

Ministeriet for Landbrug og Landdistrikter skelner mellem fire fødevarekategorier: Økologiske, grønne, forureningsfri og de resterende. (”Grønne” er fødevarer, der ligger et sted mellem ”økologiske” og ”forureningsfri”). Prisforskellen imellem de forskellige kategorier kan være op til 10 gange.

Ifølge en Nielsen-undersøgelse er 82 % af de kinesiske forbrugere villige til at betale mere for bedre fødevarer. Kinesiske forbrugere skal betale mere end danskerne for deres daglige fødevarer, hvis samme kvalitet skal være til stede. 

Kina er verdens fjedre største forbruger af økologiske produkter. Den økologiske eksport fra Danmark til Kina er steget mere end 40% de sidste 10 år. Den danske eksport til Kina forventes at stige til 500-600 mio. kr. i 2020. Den kinesiske økologiske markedsandel forventes at stige til 1 % i 2020, hvilket vil betyde en omsætning på 60 mia. kr.  Der er derfor uden tvivl også et stort potentiale i leveringen af ingredienser til det økologiske marked.

 

Produktsegmenter med stort potentiale for danske ingredienser

Landbrug & Fødevarer: Hvilke produktsegmenter på det kinesiske marked kan ingrediensvirksomheder med fordel fokusere på? 

Lao Jiu Chi: Udviklingen inden for flere produktsegmenter indikerer positive markedsmuligheder.

Det kinesiske yoghurtmarked har med en samlet vækstrate på 19 % udviklet sig stærkt de seneste 3 år. I 2015 var omsætningen på det kinesiske yoghurtmarked 80 mia. kr., hvilket svarer til en tredjedel af det flydende mælkemarked (”liquid milk market").

Det estimeres, at det kinesiske yoghurtmarked vil udgøre 190 mia. kr. i 2020 og tegne sig for 50% af markedsmængden for flydende mælk.

Erstatningsmåltider: 30,1% af den voksne kinesiske befolkning er overvægtige. Det har ført til en trend i retning af erstatningsmåltider. Disse består af pulver, kiks eller lignende produkter, som har et højt fiberindhold, få kalorier og hurtigt giver mæthedsfornemmelse. 

Indtil nu er markedet for erstatningsmåltider på 20 mia. kr., men forventes at vokse til 100 mia. kr. i fremtiden. Sunde og naturlige ingredienser vil have en andel i dette marked.

Selenrige fødevarer: Kina har mangel på grundstoffet selen - omkring 72 % af den kinesiske landbrugsjord har mangel eller voldsom mangel på selen. Landbrugsprodukter med højt indhold af selen bliver derfor budt velkomne på det det kinesiske marked, eksempelvis højt selenindhold i te, søde kartofler og vand.

Snacks-industrien i Kina anvender mange ingredienser. Den kinesiske snacksektor har udviklet sig hurtigt og har fra 2012 til 2016 haft en samlet vækst på 9,8% per år. I 2016 nåede detailsalget op på 501 mia. kr., hvilket svarer til en stigning på 8,6% ift. 2015.

Funktionelle og sunde fødevarer: Den kinesiske sundhedsbevidsthed bliver fortsat stærkere og stærkere. En populær statement i Kina er fx: Lad sunde og funktionelle fødevarer erstatte medicin. Det kinesiske marked for funktionelle og sunde fødevarer rummer derfor et stort potentiale for danske naturlige ingredienser af høj kvalitet.

 

Fakta om Kina

  • Befolkningstal: 1,379 mia. (2016)
  • BNP: DKK 73 bio. (2017)
  • Fødevareproduktion: DKK 5.660 mia. (Q1+Q2 2017)
  • Fødevareimport: DKK 128 mia. (2016) 

Kilde: Worldbank og Lao Jiu Chi


Fødevare- og ingrediensmesser i Kina 

 


Tidligere interviews om markedstrends:

Fra landet mod byen - Nigeria og Ghana

Kommende vækstbølge - Indien

Døren står vidt åben - Japan 

Sundhedsbølge - USA

Fødevaresikkerhed på agendaen - De Forenede Arabiske Emirater

Import af ingredienser er vigtigt led - Iran

Se shows og udstillinger af ingredienser inden for sundhed samt deltag i konferencen "Nutraceutical Industry Development", der afholdes for 5. gang.

Se shows og udstillinger af ingredienser inden for sundhed samt deltag i konferencen "Nutraceutical Industry Development", der afholdes for 5. gang.

Kenneth Lindharth Madsen

Nyhedsbrev Ingredienssektoren

Seneste nyt fra lf.dk