Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Nye markeds- og forbrugeranalyser

Nye analyser og rapporter giver indblik i tidens forbrugertrends inden for fødevarer og ingredienser.

Bæredygtig værdikæde

Den mangeårige indsats mod madspild, som Landbrug & Fødevarer har været en del af siden 2006, er på rette vej via fokus på bæredygtighed i hele værdikæden. 

Miljøstyrelsens undersøgelse af madspild i Danmark viser, at spildet er nedadgående hos danske husstande.

Download analysen her

Overset gruppe af forbrugere 

Der er ofte fokus på at tiltrække de unge forbrugere fra millennials-segmentet, men gruppen der kaldes idealisterne er muligvis mere attraktive. 

Det er en købestærk gruppe, som kommer til at udgøre en større andel af forbrugerne i fremtiden.

Læs om hvem idealisterne er, og hvorfor de er interessante.

Download rapporten her

Flavour and sustainability

Der er en øget tendens til, at flere forbrugere vælger fødevarer ud fra værdier om bæredygtighed, sundhed og transparente produktinformationer.

Direktør for Innova Market Insights Lu Ann Williams præsenterede ved EFFA Grasse FlavourDay denne analyse af forbrugerpræferencer inden for fødevareingredienser.

Der er en stigning i antallet af flexitarer og køderstatningsprodukter og en tendens til, at der spises mere frugt, grønt og urter.

Samtidig forlanger forbrugerne, at det er nemmere at gennemskue indholdet i forarbejdet mad.

Download analysen her 

Danskerne vil gå langt for økologien

Økologiske fødevarer er populære hos danskerne, og denne analyse viser bl.a., at en stor del af køberne er meget opsatte på at få fat på deres økologiske fødevarer, hvis de er udsolgt i butikken.

En hel del forbrugere vælger dog danske fødevarer, hvis de ikke kan få den økologiske variant.

Download analysen her

Convenience og færdigretter

Forbrugerne føler sig pressede på tiden. Så nemme og hurtige convenience fødevarer såsom færdigretter og take away er en kærkommen hjælp til forbrugerne, når sulten skal stilles. 

Ny undersøgelse viser, at convenience fødevarerne gerne må inspirere til endnu bedre smagsoplevelser.

Download præsentationen her

Læs også tidligere publicerede analyser

Millenials - fremtidens forbrugere

Sundhed handler også om livskvalitet og nydelse 

Vigtige trends i 2018 og deres relevans for fødevarekategorier 

Økonomisk analyse af foder- og fødevareingredienssektoren

Marianne Gregersen

Finn Christensen

Nyhedsbrev Ingredienssektoren

Seneste nyt fra lf.dk