Foto: Arla Foods IngredientsArla Foods Ingredients leverer værdifulde valleproteiner til præstationsfremmende sportsdrikke
Hos Arla Foods Ingredients (AFI) er valleproteiner drivkraften. Som en af de førende producenter af funktionelle proteinløsninger bidrager virksomheden med værdiskabende og innovative ingredienser til sportsindustrien, der styrker sportspræstation og muskelopbyggelse.
Valleproteiner kan fremme sportspræstation
Valleproteiner er i dag den mest udbredte ingrediens til sportsernæring. Dette skyldes deres funktionelle egenskaber og unikke ernæringsmæssige sammensætning med et højt indhold af essentielle aminosyrer. Disse kvaliteter gør dem til et vigtigt kostsupplement under sportsaktiviteter.
Hos AFI’s salgsenhed Health & Performance er ingrediensløsninger til sportsernæring i højsædet. Nye teknologier anvendes og danner grundlag for en bred vifte af produkter. Heriblandt ses udviklingen af valleproteinisolater, der har vist gode vækstpotentialer med anvendelsesmuligheder i bl.a. proteindrikke. AFI leverer høj sensorisk kvalitet uden afsmag af valle eller uønsket konsistens, som man ellers kender fra high-protein shakes. I disse produkter kan en koncentration på over 90% protein opnås samt lavt fedt- og laktoseindhold omkring 0,1%. Med denne næringsprofil er det lettere for sportsudøvere at indtage nødvendige mængder under træning.
Arbejdet med hydrolyserede valleproteiner har desuden vækket interesse hos elitesportsudøvere, der søger en høj ernæringsmæssig sammensætning og hurtig restitution efter træning. Ved at hydrolysere valleproteinerne opnås en hurtigere optagelse, idet proteinerne under produktionen nedbrydes til kortere peptider og aminosyrer som lettere kan omsættes til gavn for muskler og væv.
Efter hård fysisk træning nedbrydes mere protein i kroppen end hvad den kan nå at opbygge. Dette giver en ubalance, som påvirker den efterfølgende restitution. Et indtag af proteiner efter endt træning kan derfor give en bedre proteinbalance i kroppen og hermed nedsætte restitutionstiden.
Innovation er en del af DNA’et hos AFI
AFI har fingeren på pulsen, når de udvikler proteiningredienser til det globale marked. Et tæt samarbejde med kunder og sparringspartnere sikrer at efterspørgsel, trends og produktudvikling tilgodeses.
Med indvielsen af det nye innovationscenter i Vestjylland er forsyningskæden blevet forenet. Her er innovation og produktion rykket tæt sammen, hvor tekniske løsninger, nytænkning og produktionsrelaterede udfordringer går op i en højere enhed.

Et nyt skud på stammen er produktet Lacprodan® BLG-100, der udelukkende består af beta-lactoglobulin, som er udvundet gennem en nyudviklet separationsteknologi af vallen. Denne ingrediens kan indgå som en vigtig proteinkilde til bl.a. klinisk ernæring og sportsernæring i kraft af sin unikke næringsprofil med et højt proteinindhold. Den essentielle aminosyre leucin er især vigtig til opbygning af muskelmasse. BLG-100 indeholder 45% mere leucin sammenlignet med øvrige valleproteiner på markedet. Produktet blev lanceret i oktober og forventes at være kommercielt tilgængeligt fra april 2022.
En lysende fremtid for valleproteiner
Valleproteiner var tidligere et restprodukt fra bl.a. osteproduktion, som blev anvendt til foder i landbruget. I dag er proteiners værdi på den humane side også kommet i fokus og proteinerne har gode fremtidsudsigter som en specialiseret ingrediens til fødevareindustrien.
Tendenser indenfor det plantebaserede område vinder større indpas – dette ses også inden for sportsernæring. Udfordringer med smag, næringssammensætning og funktionalitet gør dog at valleproteiner fortsat har en unik rolle i præstationsfremmende fødevareprodukter. En stigende efterspørgsel tydeliggør et marked for valleproteiner både nu og på sigt:
”Vi er ikke blinde for den udvikling, der har været gennem de seneste år med øget fokus på plantebaseret løsninger, hvilket også er vundet frem i sportsernæring. Men grundet alvorlige udfordringer med smag, funktionalitet og en mindre fordelagtig ernæringsmæssig sammensætning, er det ikke noget vi ser som en erstatning for valleprotein i den nærmeste fremtid. Valle/Whey er et så stærkt globalt brand, at efterspørgslen fortsat stiger. VI har med stolthed kunne præsentere øget salg og produktion hver eneste år, hvilket bestemt ikke ser ud til at aftage over den næste lange periode.”
Udtaler Sales Development Manager hos AFI, Mathias Toft Vangsøe.