Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

DR fordrejer fakta og vildleder danskerne

DR's dækning af MRSA CC398 i grise virker tendentiøs, usaglig og mangelfuld, skriver Flemming Nør-Pedersen, direktør i Landbrug & Fødevarer og Erik Larsen, formand for Videncenter for Svineproduktion, Landbrug & Fødevarer.

Indlæg i Nordjyske Stiftstidende 9. oktober 2016

Af Flemming Nør-Pedersen, direktør i Landbrug & Fødevarer og Erik Larsen, formand for Videncenter for Svineproduktion, Landbrug & Fødevarer.

Lad os slå fast én gang for alle. Vi er altid interesserede i at tage debatten om landbruget. Herunder også MRSA. Til gengæld forventer vi også, at den objektive journalistik, der produceres, foregår med hold i fakta, proportioner og perspektiver.

Det er desværre ikke den oplevelse, vi står tilbage med, når vi ser på dækningen af MRSA CC398 i grise hos Danmark Radio. Dækningen virker tendentiøs, usaglig og mangelfuld. Hvad der så gør dækningen endnu mere problematisk, er, at man tilsyneladende ikke engang vil erkende de fejl, man laver.

Lad os komme med et par eksempler: DR valgte i mandags at gengive nogle tal fra en artikel bragt i den britiske avis The Guardian. Artiklen var blandt andre forfattet af den danske aktivist Kjeld Hansen – allerede der burde DRs alarmklokker ringe. Hvor er kildekritikken? Tallene der blev gengivet er ikke sammenlignelige.

Man fortalte, at der i Storbritannien kun er fundet tre grise med MRSA, mens der i Danmark er MRSA i tre ud af fire grise. Det DR glemmer, at fortælle er, at man i Storbritannien slet ikke undersøger grise, med mindre de er syge af noget andet. I Danmark har man lavet screeninger.

Briterne aner altså ikke, hvor meget MRSA der er i deres grise. Tallene er derfor usammenlignelige. Det fortæller DR ikke noget om.

I vores verden har vores licensfinansierede mediestøttede DR et særligt ansvar for at bringe objektiv journalistik, der informerer læseren om de tal, der viderebringes.

Det har man tilsidesat i dette tilfælde.

Danmark Radio sammenlignede i samme artikel antallet af smittede mennesker med MRSA CC398 i Danmark og Storbritannien. I Danmark var der sidste år 1200 registrerede nye smittede, mens der i Storbritannien kun var tre mennesker med MRSA CC398. Umiddelbart en voldsom kontrast, der kan bruges til at fortælle om bakteriens udbredelse i de to lande.

Men DR glemmer endnu engang at fortælle læseren om baggrunden for tallene.

I Danmark tester vi rent faktisk mennesker for MRSA.

Mennesker der har været i kontakt med grise, bliver testet, når de bliver indlagt på hospitalet. Det gør man ikke i Storbritannien. Igen har man ikke et reelt sammenligningsgrundlag.

Det undrer os, at et stort medie som DR, ukritisk viderebringer oplysninger fra en artikel, der er skrevet af en kendt dansk landbrugsaktivist. Vi tager som sagt gerne debatten, men hvis vi ikke kan regne med, at man inde hos DR undersøger de oplysninger, der videregives, så kan man jo ikke have en sagligt og fagligt oplyst debat.

Hvis man læser DRs egne pressetiske regler, så står det meget tydeligt, at hvis der bliver bragt rettelser i artikler eller indslag, så skal læseren gøres opmærksom på dette.

I føromtalte artikel skrev DR nærmest sensationslystent, at nu vil Storbritannien som det andet land indføre et importforbud af levende danske grise. Det var bare faktuelt forkert.

Sidenhen er den påstand, som i øvrigt kom allerede i anden linje i artiklen, blev fjernet.

Men DR har ikke skrevet, at den rettelse er blevet foretaget. Læsere af den oprindelige artikel, står altså tilbage med et billede af, at danske levende grise oplever importforbud fra flere lande. Det er bare ikke sandt.

I en anden artikel bragt tirsdag, fortæller DR i overskriften, at ”Professor: Danske MRSA-svin skaber problemer i Polen”.

I artiklen må vi forstå, at det er dansk eksport af levende grise til Polen, der er skyld i MRSA-problemer i landet. Fakta er bare, at man i 2008 konstaterede, at der allerede her var MRSA CC398 i polske avlsgrise. På samme tidspunkt var der ikke noget at spore i danske avlsgrise.

Polen har samtidig en lang årrække importeret grise fra blandt andre Holland og Tyskland, der har haft konstateret MRSA CC398 længe før Danmark. Altså kan man under ingen omstændigheder påstå, at det er eksporten af danske levende grise til Polen, der er skyld i MRSA-udbrud der. DR har trods en henvendelse fra Landbrug & Fødevarer valgt at beholde både vinkel og overskrift.

Vi forventer at DRs nyhedschef Ulrik Haagerup går ind i denne sag og får bragt fakta på plads i de artikler, der lige nu ligger på dr.dk.

Det kan ikke passe, at et stort medie som DR, vildleder danskerne.

Seneste nyt fra lf.dk