Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.lf.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Foto: Colourbox.com

Vi skal værne om det røde Ø

I stedet for at lancere et nyt, privat økologimærke, som Økologisk Landsforening vil, skal vi i stedet videreudvikle økologien ved at styrke det fælles røde Ø, skriver Hans Erik Jørgensen, formand for Landbrug & Fødevarers Økologisektion.

Debatindlæg bragt i Effektivt Landbrug 21. december 2016

Af Hans Erik Jørgensen, formand for Landbrug & Fødevarers Økologisektion

2016 er næsten gået, og med stor glæde kan jeg konstatere, at det blev et rigtig godt år for økologien. Butikkerne har oplevet en markant stigende interesse for økologiske varer og på eksportmarkederne boomer dansk økologi som aldrig før. Landbruget har kvitteret med den største omlægning siden slutningen af 90´erne. Med 40.000 nye hektarer i 2016 er det økologiske areal vokset med 20 pct. på bare et år.

Det et utrolig flot resultat, og jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at når det er lykkedes at komme så langt, så skyldes det blandt andet, at vi har et utroligt stærkt statsligt økologimærke i Danmark.

Derfor mener jeg også, at der sættes rigtig meget på spil, når Økologisk Landsforening vil lancere et nyt privat økologimærke. Fremfor at styrke økologien tror jeg, det vil føre til splittelse og forvirring hos forbrugerne i forhold til at gå efter økologien som det enkle valg. Lad mig give et eksempel: I går var jeg hos den lokale frisør i Haarby med min søn og snakken giv livligt om økologi. Der var mange ting, som skulle forklares og fortælles, og jeg blev da helt bange for, at der blev klippet skævt imens. Men pointen er, at forbrugerne har arbejde nok med at finde ud af det røde Ø, så flere økologimærker vil da bare gøre det endnu sværere at hitte rede i.

Så min opskrift på at bevare økologiens succes er, at vi i sektoren arbejder målrettet på at videreudvikle økologien ved at styrke det fælles røde Ø, som danskerne kender og har meget høj tillid til. Det er der altså masser af krudt i! Men selvfølgelig skal vi også udvikle os - jeg er om nogen optaget af, at vi kommer videre med økologien, så vi både gør det endnu bedre for dyrene og naturen og så endnu flere forbrugere samtidig kan se, at det er noget, de vil betale for.

Med det røde Ø som grundlag, ser jeg faktisk mange muligheder for udvikling: For det første skal vi blive endnu bedre til at skabe interesse for vores produkter ved at der på landmands- og virksomhedsniveau laves nye koncepter, hvor indholdet skaber værdi hos den enkelte forbruger. Vi skal også hæve barren og få lavet nogle ambitiøse brancheaftaler, så vi sikrer at vi lever op til markedets forventninger til økologien. Vi skal arbejde på at få klimakrav og naturkrav ind i statens økologiregler, så de gælder for alle. Vi skal have bæredygtighedsmålinger i spil på mange flere bedrifter. Og sidst men ikke mindst skal vi løfte vores resultater skal via forskning og udvikling, som sikrer, at vi hele tiden bliver dygtigere til økologien, og kan gøre tingene bedre i morgen end vi gør det i dag.

Seneste nyt fra lf.dk