Aktuelt
Nyheder
Arrangementer
Publikationer
Tal og analyser
Samfundsanalyser
Forbrugere og trends
Fakta om Fødevareklyngen
Statistik og noteringer
Markedsblik
Sensoriske analyser
Viden om
Klima
Bæredygtighed
Uddannelse og undervisning
Miljø og natur
Økologi
Sundhed og fødevarer
Landbrugsproduktion
Fødevareproduktion
Om os
Hvad er Landbrug & Fødevarer?
Organisation
Job og karriere
Folkevalgt ledelse
Sektorer og sektioner
Vores holdning
Priser
Fonde
Forretningsbetingelser
Politik for dataetik
Rådgivning og service
Eksportrådgivning til Landbrugs- og fødevarevirksomheder
Jura & Skat i AFP - vi skaber klarhed
Politisk interessevaretagelse - nationalt og regionalt
Afsætnings- og eksportnetværk
Markeds- og forbrugeranalyser
Oprindelsescertifikater ved eksport
Husdyrenes dyreværnshotline
Veterinært laboratorium, Kjellerup
Medlemskab
Landmand
Kontante medlemsfordele
Virksomhed
Kontakt
Presserum
Tilmeld nyhedsbreve
Adresser og kontaktoplysninger
Find medarbejder
Landbrug & Fødevarer på sociale medier
Login
English
English
Menu
Aktuelt
Tal og analyser
Samfundsanalyser
Forbrugere og trends
Fakta om Fødevareklyngen
Statistik og noteringer
Markedsblik
Sensoriske analyser
Viden om
Om os
Rådgivning og service
Medlemskab
Kontakt
/
Tal og analyser
/
Forbrugere og trends
/
Grøn omstilling
/
Hvad forstår danskerne ved betegnelsen ’lokalt’
Tweet
Del
Samfundsanalyser
Forbrugere og trends
Convenience og udespisning
Eksportmarkeder
Indkøb af mad og drikke
Grøn omstilling
Madkultur og traditioner
Sundhed og ernæring
Fakta om Fødevareklyngen
Statistik og noteringer
Markedsblik
Sensoriske analyser
Hvad forstår danskerne ved betegnelsen ’lokalt’
At købe lokalt og støtte lokale virksomheder er under covid-19 pandemien kommet mere i fokus. Landbrug & Fødevarer sætter i denne analyse fokus på, hvad forbrugerne forbinder med betegnelsen ’lokale varer’. Analysen viser, at vurderingen af om noget er lokalt eller ej, kan afhænge både af, hvor man bor, samt hvilken kategori, der er tale om.
Covid-19 pandemien har medført et styrket fokus på at købe lokalt og støtte nationale virksomheder for derigennem at støtte økonomi og arbejdspladser i ens eget land. Tendensen er ikke kun dansk, men international, og forventes at fortsætte. Det vil stille nye krav til fødevarevirksomheder.
Noget tyder på, at forståelsen af ’lokalt’ kan være afhængig af ens geografiske placering, samt hvilken kategori, der er tale om. Det gør det sværere at bruge begrebet. I især hovedstaden er ’lokale varer’ ensbetydende med ’danske varer’, men det for forbrugere uden for hovedstaden mere er ’regionalt producerede varer’ og varer, der er ’produceret i nærområdet’, der forbindes med, noget, der er lokalt.
Kortere transport, bedre for klima og miljø, støtte lokal økonomi og lokale arbejdspladser, samt fødevaresikkerhed er vigtige parametre for vækst i lokale fødevarer. Man behøver dog ikke forklare forbrugerne om fordelene ved lokale/regionale fødevarer. Dem afkoder de fleste selv uden problemer.
Det kan anbefales at fokusere på lokale fortællinger, når det er muligt, ved at inkludere lokale ingredienser, smage, egnsspecifikke kompetencer og særkende etc. Vær dog forsigtig med at definere noget med betegnelsen ’lokalt’, da forbrugerne kan have meget forskellig opfattelse af, hvad dette betyder.
Der vil være en fremtidig stigning i antallet af meget bevidste forbrugere, så gennemsigtighed i produktionsforhold og klare brand værdier ift. produktionsmetoder er fortsat vigtigt.
Læs mere her.
Dette print er foretaget fra http://lf.dk/tal-og-analyser/forbrugere-og-trends/gron-omstilling/hvad-forstaar-danskerne-ved-betegnelsen-lokalt- d. 28/9-2023 klokken 7:34.
Sender informationer...