Aktuelt
Nyheder
Arrangementer
Publikationer
Tal og analyser
Samfundsanalyser
Forbrugere og trends
Fakta om Fødevareklyngen
Statistik og noteringer
Markedsblik
Sensoriske analyser
Viden om
Klima
Bæredygtighed
Uddannelse og undervisning
Miljø og natur
Økologi
Sundhed og fødevarer
Landbrugsproduktion
Fødevareproduktion
Om os
Hvad er Landbrug & Fødevarer?
Organisation
Job og karriere
Folkevalgt ledelse
Sektorer og sektioner
Vores holdning
Priser
Fonde
Forretningsbetingelser
Politik for dataetik
Rådgivning og service
Eksportrådgivning til Landbrugs- og fødevarevirksomheder
Jura & Skat i AFP - vi skaber klarhed
Politisk interessevaretagelse - nationalt og regionalt
Afsætnings- og eksportnetværk
Markeds- og forbrugeranalyser
Oprindelsescertifikater ved eksport
Husdyrenes dyreværnshotline
Veterinært laboratorium, Kjellerup
Medlemskab
Landmand
Kontante medlemsfordele
Virksomhed
Kontakt
Presserum
Tilmeld nyhedsbreve
Adresser og kontaktoplysninger
Find medarbejder
Landbrug & Fødevarer på sociale medier
Login
English
English
Menu
Aktuelt
Tal og analyser
Samfundsanalyser
Forbrugere og trends
Fakta om Fødevareklyngen
Statistik og noteringer
Markedsblik
Sensoriske analyser
Viden om
Om os
Rådgivning og service
Medlemskab
Kontakt
/
Tal og analyser
/
Forbrugere og trends
/
Grøn omstilling
/
Profil af danske flexitarer
Tweet
Del
Samfundsanalyser
Forbrugere og trends
Convenience og udespisning
Eksportmarkeder
Indkøb af mad og drikke
Grøn omstilling
Madkultur og traditioner
Sundhed og ernæring
Fakta om Fødevareklyngen
Statistik og noteringer
Markedsblik
Sensoriske analyser
Profil af danske flexitarer
Hvilken rolle kød, grøntsager og bælgfrugter spiller i madkulturen er et tema, der ligger mange forbrugere på sinde, og er samtidig et emne, der har stor relevans for hele fødevaresektoren. I denne analyse sætter Landbrug & Fødevarer fokus på danskere, der betegner sig selv som flexitarer: Hvem er de, og hvad er vigtigt for dem?
I Landbrug & Fødevarers undersøgelser identificeres flexitarer som forbrugere, der bevidst fravælger kød nogle dage. Her er det oftere yngre kvinder med en gymnasial- mellemlang eller lang uddannelse.
Andelen af flexitarer var stigende gennem et par år frem til maj 2019, hvor det var 12 pct., der definerede sig selv som flexitar. Herefter er det faldet til nu 8 pct., om end dette fald forventes at være midlertidigt og påvirket af covid19-pandemien. Da flexitarer oftere ses blandt unge og blandt trendsættere, indikerer det, at der sandsynligvis er tale om en voksende trend.
I gennemsnit spiser flexitarer kød til aftensmaden halvdelen af ugens dage – hvilket er 1,5 dag mindre end danske forbrugere generelt.
Flexitarer er oftere end andre optagede af sundhed, og lægger samtidig oftere end andre vægt på økologi, god dyrevelfærd, kvalitet over kvantitet samt ophavsland ved køb af fødevarer sammenlignet med danske forbrugere generelt.
Flexitarer giver oftere udtryk for bekymring ang. klima, miljø og bæredygtighed. I valgeksperimentet om bæredygtige forbrugsvalg udviser de en større villighed end gennemsnitsforbrugeren til at ændre adfærd på fødevareområdet af hensyn til klima og bæredygtighed. De er fx oftere villige til at skære ned på okse- og grisekød og udenlandsk kød. Til gengæld spiser de gerne grønt og økologisk.
Læs mere her.
Dette print er foretaget fra http://lf.dk/tal-og-analyser/forbrugere-og-trends/gron-omstilling/profil-af-danske-flexitarer d. 21/9-2023 klokken 22:57.
Sender informationer...