Covid19’s påvirkning på madkulturen – nu og på sigt

Covid19 har ført forbrugerne på lidt forskellige rejser, når det kommer til madkulturen. Nogle forbrugere har fået en øget opmærksomhed på at spise mere sundt, andre på selvforkælelse og andre igen på afprøvning af nye opskrifter og ingredienser. Men, hvad vil der ske på sigt – hvilke vaner vil vi tage med os og hvilke vil vi lægge fra os? Det ser vi nærmere på i denne markedsanalyse om covid19s påvirkning på vores madkultur.

  • Under covid19 pandemien har mange forbrugere ændret vaner og været nysgerrige på nye ting. Bl.a. er interessen for fødevarer og madlavning steget under covid19-krisen. Det er især de 18-25-årige, som har øget deres interesse for dette. Den øgede interesse for mad afspejles bl.a. i at der bruges mere tid på madlavning, bages mere, afprøves flere nye opskrifter og ingredienser, samt at der bruges flere penge på mad. Der er samtidig interesse for at fortsætte med at prøve nye opskrifter efter covid19 pandemien.
  • Covid19 har afstedkommet både større og mindre fokus på sundhed og det er lige mange forbrugere, der angiver, at de har spist mere usundt, som de, der har spist mere sundt under pandemien. Det sunde kommer til udtryk ved et større forbrug af frugt og grønt, mens det usunde kommer til udtryk ved et større forbrug af alkohol og søde sager. 
  • Fremadrettet, når vi er på den anden side af covid19, vil ”fornuften” i højere grad vende tilbage, og forbrugerne vil mere finde viljen til at lægge de usunde spisevaner bag sig.
  • Indkøbsvanerne har desuden ændret sig hos nogen under covid19. Mange har valgt at handle på andre tidspunkter og oftere alene, og mange har handlet sjældnere end normalt. Samtidig er en ændring af indkøbsvaner på førstepladsen over det, som forbrugerne forventer at fortsætte med efter covid19 pandemien. 
  • Sidst men ikke mindst har covid19 afstedkommet et større fokus på at mindske madspild, som også er noget forbrugerne forestiller sig at tage med videre efter covid19.

Læs mere her.